Gå till innehåll

Verlclsid.exe


hejsanhejsan

Recommended Posts

Antar att det är ett l för mycket i rubriken?

Detta hände för en användare som inte hade ordning på sina systemfiler https://forums.comodo.com/empty-t52447.0.html

Öppna CIS, Systemskydd, Mina betrodda programutgivare, Lägg till, Läs från en signerad körbar fil, bläddra till C:\WINDOWS\system32\verclsid.exe. Meddela resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är ett l för mycket i rubriken?

Detta hände för en användare som inte hade ordning på sina systemfiler https://forums.comodo.com/empty-t52447.0.html

Öppna CIS, Systemskydd, Mina betrodda programutgivare, Lägg till, Läs från en signerad körbar fil, bläddra till C:\WINDOWS\system32\verclsid.exe. Meddela resultat.

Får inte upp det i Comodo, men när jag går via dator, windows, system 32 och till verclsid.exe och skannar med Comodo och Malware visar de rent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Får inte upp det i Comodo, men när jag går via dator, windows, system 32 och till verclsid.exe och skannar med Comodo och Malware visar de rent.

Har varit på Comodos sida och läst att sandlådan inte fungerar på 64-bitars XP?

xxx

Jag försökte installera Panda som jag köpte men fick inte bort Comodo , fick också tips om ett program som skulle rensa bort kvarvarande filer, men den sidan fungerade inte. Kanske kan man använda själva Comodo för att avinstallera? Vill ju ha ett bra fungerande program. I början köpte jag Norton men den slöade datorn.

Redigerad av hejsanhejsan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer om XP x64. Nya, nödvändiga API:er infördes med Vista SP1:

Service Pack 1 includes supported APIs by which third-party security and malicious software detection applications can work alongside Kernel Patch Protection on 64-bit versions of Windows Vista. These APIs have been designed to help security and non-security ISVs develop software that extends the functionality of the Windows kernel on 64-bit systems, in a documented and supported manner, and without disabling or weakening the protection offered by Kernel Patch Protection.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc709618(WS.10).aspx

Nu är det inte riktigt klart om du vill få hjälp med att ta reda på varför verclsid.exe inte känns igen (och därför isoleras), eller att avinstallera CIS. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer om XP x64. Nya, nödvändiga API:er infördes med Vista SP1:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc709618(WS.10).aspx

Nu är det inte riktigt klart om du vill få hjälp med att ta reda på varför verclsid.exe inte känns igen (och därför isoleras), eller att avinstallera CIS. :unsure:

Har tänkt behålla Comodo om programmet fungerar.

Nu har jag fått iaf det så att inte Comodo visar verlcsid.exe varje gång jag startar datorn.

Vad jag förstår skall verlcsid.exe finnas och eftersom jag inte finner något fel där när jag skannar, då skall det väl vara Ok?

Tack för alla svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, verclsid.exe skall finnas. Den är en systemfil. :)

För att verifiera att din verclsid.exe är som den skall:

  1. Start, Kör, skriv sigverif.exe. OK
  2. Knappen Avancerat, fliken Sök: Leta efter andra filer som inte har signerats digitalt. Bläddra till C:\WINDOWS\system32
  3. OK. Starta.
  4. När sökningen är klar, stäng resutlatrutan, och tryck på Avancerat, fliken Loggning, Visa logg.

Sök efter verclsid.exe i textfilen (Ctrl+F). Kopiera den textraden och klistra in här.

I Windows XP SP3 skall det se ut såhär:

verclsid.exe             2008-04-14     2:5.1               Signerat            NT5.CAT             Microsoft Windows Component Publisher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, verclsid.exe skall finnas. Den är en systemfil. :)

För att verifiera att din verclsid.exe är som den skall:

  1. Start, Kör, skriv sigverif.exe. OK
  2. Knappen Avancerat, fliken Sök: Leta efter andra filer som inte har signerats digitalt. Bläddra till C:\WINDOWS\system32
  3. OK. Starta.
  4. När sökningen är klar, stäng resutlatrutan, och tryck på Avancerat, fliken Loggning, Visa logg.

Sök efter verclsid.exe i textfilen (Ctrl+F). Kopiera den textraden och klistra in här.

I Windows XP SP3 skall det se ut såhär:

verclsid.exe             2008-04-14     2:5.1               Signerat            NT5.CAT             Microsoft Windows Component Publisher

Tack för svaret. Raden ser precis ut som på din dump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt. ;)

Detta förvånar dock något.

Nu har jag fått iaf det så att inte Comodo visar verlcsid.exe varje gång jag startar datorn.

verclsid.exe startas vid behov av Utforskaren (explorer.exe) eller någon annan filhanterare, då en mapp öppnas. Förstår inte varför den startar varje gång du startar datorn. :unsure:

Förblir processen aktiv mer än några sekunder? Kunde vara intressant att se en skärmdump av Process Explorer då processen körs, så kan man se vilken process som startar verclsid.exe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Utmärkt. ;)

Detta förvånar dock något.

verclsid.exe startas vid behov av Utforskaren (explorer.exe) eller någon annan filhanterare, då en mapp öppnas. Förstår inte varför den startar varje gång du startar datorn. :unsure:

Förblir processen aktiv mer än några sekunder? Kunde vara intressant att se en skärmdump av Process Explorer då processen körs, så kan man se vilken process som startar verclsid.exe.

Nu har verlcsid.exe slutat att komma upp, men några andra program kommer ideligen upp i sandlådan; Corel Photoshop, Magix websitemaker osv. Tror att det är bäst att ha

sandlådan avbockad när jag kör dessa program, eller att ha Internet stängt och Comodo stängt. Och använda Internet och Comodo endast när jag är ute på nätet.

Redigerad av hejsanhejsan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker på Fler alternativ i meddelandet från sandlådan, kan du välja Kör inte detta program i sandlådan igen (om filen är digitalt signerad, kan du även markera Lita alltid på utgivaren av denna fil, så läggs utgivaren till i Mina betrodda programutgivare). Den aktuella filen hamnar då i listan Mina egna säkra filer. Du kan även gå till Systemskydd, Mina egna säkra filer för att lägga till eller ta bort filer i den listan.

post-7701-1270727074,58_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...