Jump to content

Varning


göte

Recommended Posts

Hej alla

Efter en uppdatering från iTunes 9.03 till 9.1 kom ett felmeddelande som sa att :

"iTunes kunde inte läsa in leverantörsdata från synkroniseringstjänsten. Återanslut eller försök igen senare."

Kontaktade Apple Support som hänvisade till Telia som gav mig följande info om felet.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS: Viktigt om du ska göra något av detta är att telia inte tar ansvar över om något skulle gå snett.

Detta gör du på egen risk då det kan påverka andra filer i datorn.

Gör bara dessa återgärder ifall det verkligen behövs annars vänta på att apple har löst problemet.

Gemensamt för dessa workarounds är att kunden bör dra ur sin iPhone samt stänga av iTunes.

Workaround nr1:

1, Lokalisera mappen "Apple Application Support".

Apple föreslår sökvägen: "C:\Program Files\Common Files\Apple\Apple Application Support" men ibland tvingas man söka rätt på mappen via Sök.

2, Kopiera alla filer i mappen "Apple Application Support".

3, Lokalisera mappen "Mobile Device Support".

Apple föreslår sökvägen: "C:\Program Files\Common Files\Apple\Mobile Device Support" men ibland tvingas man söka rätt på mappen via Sök.

4, Klistra in filerna från mappen "Apple Application Support" in i mappen "Mobile Device Support".

5, Starta iTunes och koppla in iPhone, synkningen bör fungera.

Workaround nr2:

1, Avinstallera enligt följande artikel: http://support.apple.com/kb/HT1925?viewlocale=sv_SE

2, Ladda ner iTunes v.9.0.3 från internet och installera istället för v.9.1.

OBS! Efter kunderna har laddat ner och installerat den äldre versionen kan man ha problem att starta upp det. iTunes kan varna om att en fil redan finns eller liknande. Det man behöver göra då är att plocka bort den filen så går 9.0.3 att starta.

Workaround nr3:

1, Be kunden leta efter två .dll filer, "LIBXML2.DLL" och "SQLITE3.DLL". Filerna ska ligga i: "C:\Windows\", "C:\Windows\System32\" eller "C:\Windows\SysWOW64\".

2, Om man hittar någon av dessa två .dll filer på platserna specificerade ovan be kunden att välja "Klipp Ut" på dessa filer.

3, Gå tillbaka till Skrivbordet och välj "Klistra In".

4, Starta iTunes och koppla in iPhone, synkningen bör fungera.

OBS! När man flyttar på dessa .dll filer så kommer synkroniseringen med iTunes att börja fungera MEN man kan göra så att andra program på datorn slutar fungera. För att återställa dessa .dll filer får man klippa ut dem från Skrivbordet och klistra in dem i den mapp man tog dem ifrån.

Apple svarar kontinuerligt med att de fortfarande jobbar på en permanent lösning på problemet och så snart denna finns tillgänglig blir det en ny version av iTunes.

Min kommentar:

Jag valde alternativet att avinstallera version 9.1 och installera 9.03 och sedan att klippa ut filen "SQLITE3.DLL". den andra filen fanns inte men jag fick felmeddelande att iTunes inte kunde läsa Itunes Library.itl eftersom denna skapats av en senare version. Jag valde att klippa ut även denna och då funkade synkningen.

Endast "SQLITE3.DLL". återställdes efter första synkningen.

Avinstallering av iTunes går till så här enligt Apples instruktioner.

Ta bort och installera om iTunes, QuickTime och andra programvarukomponenter för Windows Vista och Windows 7

Introduction

Läs om hur du avinstallerar iTunes, QuickTime och andra programvarukomponenter från en Windows Vista- eller Windows 7-dator

How To

I vissa sällsynta fall måste du ta bort alla spår av iTunes, QuickTime och andra relaterade programvarukomponenter från datorn innan du installerar om iTunes.

Gå till Kontrollpanelen och avinstallera iTunes och relaterade programvarukomponenter i följande ordning:

1. iTunes

2. QuickTime

3. Apple Software Update

4. Apple Mobile Device Support

5. Bonjour

6. Apple Application Support (iTunes 9 eller senare)

Viktigt! Olika varningsmeddelanden kan visas om du avinstallerar programmen i en annan ordning eller endast vissa komponenter.

Se följande steg för detaljerad information om att ta bort och installera om iTunes och relaterade komponenter på Windows Vista eller Windows 7:

Ta bort iTunes

Obs! Produkter som du har köpt i iTunes Store eller låtar som du har importerat från skivor sparas normalt i mappen Min musik och tas inte bort när du tar bort iTunes.

7. Avsluta iTunes.

8. Öppna Start-menyn och klicka på Kontrollpanelen.

9. Välj Avinstallera ett program på Kontrollpanelen.

Kontrollpanelen Program och funktioner öppnas.

Om du använder Kontrollpanelen i klassiskt läge klickar du på Program och funktioner.

10. Markera iTunes i listan med installerade program och klicka sedan på Avinstallera.

11. Klicka på Ja som svar på frågan om du vill ta bort iTunes.

12. Starta inte om datorn även om du blir ombedd att göra det när avinstallationen är klar.

13. Om det finns andra poster för iTunes i Program och funktioner tar du bort även dem.

14. I Program och funktioner avinstallerar du alla iPod-uppdateringsprogram som eventuellt finns i listan. Dessa avinstalleras på samma sätt som iTunes.

Ta bort QuickTime

15. Avsluta QuickTime Player.

16. Öppna Start-menyn och klicka på Kontrollpanelen.

17. Välj Avinstallera ett program på Kontrollpanelen.

Kontrollpanelen Program och funktioner öppnas.

Om du använder Kontrollpanelen i klassiskt läge klickar du på Program och funktioner.

18. Markera QuickTime i listan med installerade program och klicka sedan på Avinstallera.

19. Klicka på Ja som svar på frågan om du vill ta bort QuickTime.

20. Starta inte om datorn även om du blir ombedd att göra det när avinstallationen är klar.

21. Om det finns andra poster för QuickTime i Program och funktioner tar du bort även dem.

Ta bort Apple Software Update

22. Avsluta Apple Software Update.

23. Öppna Start-menyn och klicka på Kontrollpanelen.

24. Välj Avinstallera ett program på Kontrollpanelen.

Kontrollpanelen Program och funktioner öppnas.

Om du använder Kontrollpanelen i klassiskt läge klickar du på Program och funktioner.

25. Markera Apple Software Update i listan med installerade program

och klicka sedan på Avinstallera.

26. Klicka på Ja som svar på frågan om du vill ta bort Apple Software Update.

27. Starta inte om datorn även om du blir ombedd att göra det när avinstallationen är klar.

28. Om det finns andra poster för Apple Software Update i Program och funktioner tar du bort även dem.

Ta bort Apple Mobile Device Support

29. Öppna Start-menyn och klicka på Kontrollpanelen.

30. Välj Avinstallera ett program på Kontrollpanelen.

Kontrollpanelen Program och funktioner öppnas.

Om du använder Kontrollpanelen i klassiskt läge klickar du på Program och funktioner.

31. Markera Apple Mobile Device Support i listan med installerade program och

klicka sedan på Avinstallera.

32. Klicka på Ja som svar på frågan om du vill ta bort Apple Mobile Device Support.

33. Starta inte om datorn även om du blir ombedd att göra det när avinstallationen är klar.

34. Obs! Ta inte bort mappen Mobile Device Support i C:Program FilesCommon FilesApple manuellt. Använd Program och funktioner enligt beskrivningarna i stegen ovan.

Avinstallera Bonjour

35. Öppna Start-menyn och klicka på Kontrollpanelen.

36. Välj Avinstallera ett program på Kontrollpanelen.

Kontrollpanelen Program och funktioner öppnas.

Om du använder Kontrollpanelen i klassiskt läge klickar du istället på

Program och funktioner.

37. Markera Bonjour i listan över installerade program och klicka sedan på Avinstallera.

38. Klicka på Ja som svar på frågan om du vill ta bort Bonjour.

39. Starta inte om datorn även om du blir ombedd att göra det när avinstallationen är klar.

Ta bort Apple Application Support (iTunes 9 eller senare)

40. Öppna Start-menyn och klicka på Kontrollpanelen.

41. Välj Avinstallera ett program på Kontrollpanelen.

Kontrollpanelen Program och funktioner öppnas.

Om du använder Kontrollpanelen i klassiskt läge klickar du på Program och funktioner.

42. Markera Apple Application Support i listan med installerade program och

klicka sedan på Avinstallera.

43. Klicka på Ja som svar på frågan om du vill ta bort Apple Application Support.

Kontrollera att iTunes och alla relaterade komponenter avinstallerades

44. Starta om datorn.

45. Öppna Lokal disk (C:) när datorn startat om. Den finns under Dator eller

på den hårddisk där dina program är installerade.

46. Öppna mappen Program.

47. Högerklicka på mappen iTunes, välj Ta bort och klicka på Ja när du blir

ombedd att bekräfta borttagningen.

Obs! Det kan hända att denna mapp har tagits bort om borttagningen

av iTunes (steg 17) lyckades.

48. Högerklicka på mappen iPod, välj Ta bort och klicka på Ja när du blir

ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

49. Högerklicka på mappen QuickTime (om den finns), välj Ta bort och klicka på Ja

när du blir ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

50. Högerklicka på mappen Bonjour (om den finns), välj Ta bort och klicka på Ja

när du blir ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

51. Öppna mappen Delade filer.

52. Högerklicka på mappen Apple (om den finns), välj Ta bort och klicka på Ja

när du blir ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

Obs! Om du har en 64-bitars version av Windows OS ska du fortsätta med steg 10.

Annars går du vidare till steg 15.

53. Öppna mappen Program (x86).

54. Högerklicka på mappen iTunes, välj Ta bort och klicka på Ja när du blir ombedd

att bekräfta borttagningen.

Obs! Det kan hända att denna mapp har tagits bort om borttagningen

av iTunes (steg 17) lyckades.

55. Högerklicka på mappen iPod, välj Ta bort och klicka på Ja när du blir

ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

56. Högerklicka på mappen QuickTime (om den finns), välj Ta bort och klicka på Ja

när du blir ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

57. Högerklicka på mappen Bonjour (om den finns), välj Ta bort och klicka på Ja

när du blir ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

58. Öppna Lokal disk (C:). Den finns under Dator eller på den hårddisk

där operativsystemet är installerat.

59. Öppna mappen Windows.

60. För 32-bitars versioner av Windows: Öppna mappen System32.

För 64-bitars versioner av Windows: Öppna mappen Syswow64.

61. Högerklicka på filen QuickTime (om den finns), välj Ta bort och klicka på

Ja när du blir ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

62. Högerklicka på filen QuickTimeVR (om den finns), välj Ta bort och klicka på

Ja när du blir ombedd att bekräfta borttagningen. Klicka på Fortsätt om det behövs.

63. Högerklicka på Papperskorgen och välj Töm papperskorgen.

Installera om iTunes och relaterade komponenter

64. När du har kontrollerat att iTunes är helt avinstallerat hämtar du och installerar

den senaste versionen av iTunes.

Additional Information

iPodService.exe varning

65. Följ dessa anvisningar om det visas ett meddelande när du försöker ta bort iPod-mappen och

detta lyder "Det går inte att ta bort iPodService.exe eftersom filen används av en annan

person eller ett annat program".

66. Kontrollera att iTunes och iPod-uppdateringsverktyget inte är öppna.

67. Tryck på Ctrl+Alt+Delete på tangentbordet. Välj Öppna Aktivitetshanteraren.

68. Klicka på fliken Processer.

69. Sök efter iPodService.exe i listan.

70. Klicka på iPodService.exe och välj Avsluta process.

71. Stäng Aktivitetshanteraren.

Disclaimers

Important: Information about products not manufactured by Apple is provided for information purposes only and does not constitute Apples recommendation or endorsement. Please contact the vendor for additional information.

Article source: http://support.apple.com/kb/HT1923?viewlocale=sv_SE

MVH

Göte

Link to comment
Share on other sites

Bra gjort...!

Efter att ha uppdaterat telefonen till 3.1.3. så måste man nästan ha iTunes 9.1 installerad i datorn. Det är en del problem med synkningen annars, även med x86.

Lite av ett moment 22...

// Manneman

jag har 3.13 och fick nämnda problem men det gick ju att lösa - vi får väl vänta tills en ny uppdatering av iTunes kommer

/Göte

men istället letar datorn efter "AppleVersions.dll" vid varje uppstart eftersom programmet AppleSyncNotifier.exe inte kan startas.

Trots att jag söker på båda finns de inte i datorn och inte heller i en annan dator där jag har kvar iTunes 9.1

Så Apple bör nog fixa några bra programmerare, för man får spader på detta strul :(

Efter lite sökande på Apple Support-sidor hittade jag att AppleSyncNotifier är en del av "MobileMe" och efter avinstallation av detta så löste sig även detta problem.

MobileMe kommer tydligen med iTunes 9.1 men finns inte med i deras avinstallationanvisningar

/Göte

Edited by göte
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...