Gå till innehåll

DTS i VLC


e-son

Recommended Posts

Någon som har koll på om det går att få ut riktigt DTS-ljud med VLC mediaspelare? När jag spelar en film med DTS i VLC visar förstärkaren fortfarande 5:1/7:1 beroende på inställning, till skillnad mot om jag bränner ut filmen på dvd, då förstärkaren visar DTS. Jag kan också höra en klar skillnad. Om det inte går att få ut DTS ur VLC så skulle jag vilja ha förslag på andra spelare som klarar det... någon som har fått det att funka? I så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gånger försökt att från VLC få ut dts (och DD) via S/PDIF. Ingen framgång. :( Har tidigare också försökt med flera andra program, men antingen fungerar det inte alls, eller bara ibland (:wacko:). Det enda program jag har fått att fungera helt problemfritt med både dts och DD (och utan att behöva göra mer än att välja S/PDIF i ljudinställningarna) är en gammal version (2.0) av Sonic CinePlayer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tvärtom Programmet skall endast mata ut informationen som den är. Avkodningen vill vi skall göras av processorn i förstärkaren.

Sedan är jag inte helt säker på ljudkortets betydelse. I beskrivningen av mitt gamla Philips-kort står det uttryckligen Digital 5.1 output for Dolby Digital

and DTS pass thru, men det fungerar även med moderkortets kretsar. Man bör i alla fall ta en titt på ljudinställningarna. Då DD eller dts spelas upp (matas ut oavkodade), skall inga andra ljud kunna höras.

AC3Filter kan man leka med: http://ac3filter.net/ Jag har tidigare försökt, men tröttnade snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! :D Nu hände det grejer! Jag har tidigare kunnat få ut kraftigt hackande dts-ljud. Nu gick jag igenom inställningarna i VLC igen, och valde utmatningsmodul Win32 waveOutextension output. Nu blir det musik! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ingen skillnad hur jag än ställer in i VLC. Testade nu med en film med allt ljud utom DTS borttaget... får fortfarande ljud med vilka inställningar som helst, men förstärkaren visar 5:1 lik förb....at. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Använd S/PDIF om tillgängligt är markerat?

Ja. Det finns 2 vägar för ljudet... Dator till TV via HDMI och vidare till förstärkare via Toslink, eller direkt till förstärkare via Toslink. Ligger på varsin ingång i förstärkaren.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Om det inte går att få ut DTS ur VLC så skulle jag vilja ha förslag på andra spelare som klarar det... någon som har fått det att funka? I så fall hur?

Jag kör med Window Media Player 11 tillsammans med FFD Show och Ac3Filter, och är kopplat via koaxialkabel.

Får ut DD 5.1 och DTS.

Konfigurerar Ac3filter med output "AS IS."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och under uppspelning, om du går till Ljud, Ljudenhet, är A/52 över S/PDIF markerat? Om inte, vad händer om du markerar det?

Alternativet finns inte ens.... har bara 5:1 och sämre där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Window Media Player 11 tillsammans med FFD Show och Ac3Filter, och är kopplat via koaxialkabel.

Får ut DD 5.1 och DTS.

Konfigurerar Ac3filter med output "AS IS."

Skall prova Mediaplayer någon gång, även om det tar emot...! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag plockar bort Toslinken dator-förstärkare, och bara kör dator-TV-förstärkare så dyker A/52 över S/PDIF upp i menyn. Fortfarande inget ljud dock. :( Vilken högskolekurs måste man gå för att koppla upp en hemmabio...? :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat ljudkortets inställningar? Testat att byta ljudenhet i VLC? Inställningar, Visa inställningar: Alla, Ljud, Utmatningsmoduler, WaveOut.

HDMI och Toslink tycks inte trivas ihop. Kan du inaktivera ljud via HDMI, och bara ta ut det via Toslink?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat ljudkortets inställningar? Testat att byta ljudenhet i VLC? Inställningar, Visa inställningar: Alla, Ljud, Utmatningsmoduler, WaveOut.

HDMI och Toslink tycks inte trivas ihop. Kan du inaktivera ljud via HDMI, och bara ta ut det via Toslink?

Jo jag har naturligtvis kollat ljudkortet... allt är aktivt och fungerar. Problemet är att jag måste gå via TV´n, då jag inte har HDMI på förstärkaren. Provade i går att sätta S/PDIF som standard och inaktivera ljudanslutningen till TV och då köra Toslink dator-förstärkare i stället.... den tystnade helt! :(

Skall prova coax istället, men jag tvivlar...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, lurigt detta Verkar som man får testa alla inställningar och varianter som finns, och alla kombinationer av inställningar. :blink: Eller trycka på Auto Config-knappen. :P (Om det funnes en sådan :rolleyes:)

Här fungerar det nu perfekt. dts med fullt dataflöde (1536 kbit/s) är förkrossande överlägset Dolby Digital

Har elektrisk anslutning. HDMI var inte uppfunnet då mina prylar tillverkades

post-7701-1272266946,48_thumb.png

post-7701-1272267026,25_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För långfilmer används dock oftast halva dataflödet (768 kbit/s), och då minskar förstås avståndet till Dolby Digital. En välgjord musikproduktion som Jarre in China (THX-certifierad) visar skillnaden (dts med 1536 kbit/s ~ Dolby Digital med 448 kbit/s). Dolby Digital-versionen saknar dynamik, kraft, nyanser och detaljer.

Med DVD Shrink gjorde jag en kopia utan menyer, Dolby Digital och annat elände. Bara att öppna och spela :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

Problemet löst!

Det visade sig att min TV inte kunde vidarebefordra A/52 över S/PDIF till förstärkaren... i alla fall inte via Toslink! Begränsningar i anslutningarna gjorde att jag blev tvungen att skippa den rena HDMI överföringen och i stället köra DVI to HDMI, dator till TV. Därmed kapade jag ljudet den vägen och tog istället ut ljudet direkt, dator till förstärkare via Toslink. Detta fungerade helt enkelt inte så länge jag använde HDMI från datorn.

Hur som helst... högupplöst film med DTS-ljud fungerar nu prickfritt i VLC...! :D

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...