Gå till innehåll

Strömbrytaren


nillan

Recommended Posts

När jag går in på följande;

Energialternativ

systeminställningar;

När jag klickar på strömbrytaren så skall datorn stängas av.

_- sovläge -- viloläge

När jag sedan klickar på strömbrytaren går datorn i viloläge.

Detta blev efter jag bytte hårddisk och installerade Vista på nytt.

Kontaktade Windows support men eftersom jag har en förinställd Dell dator så skulle jag få betala 665 kr för att få hjälp. :angry:

Är det någon som har råkat ut för detta?

I så fall vad gör man?

Hoppas på svar

Nilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Nicklas säger, det bästa sättet att stänga av datorn är genom startmenyn -> Stäng av!

Om du bara bryter strömmen mitt i så kan b.la din hårddisk ta skada av detta.

Om du ändå ska stänga av så prova hålla knappen intryckt 4 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Nicklas säger, det bästa sättet att stänga av datorn är genom startmenyn -> Stäng av!

Om du bara bryter strömmen mitt i så kan b.la din hårddisk ta skada av detta.

Om du ändå ska stänga av så prova hålla knappen intryckt 4 sekunder.

:o menar du om man använder "strömbrytarn" för att stänga av dator, kan hårddisken skadas?

Jag har bytt hårddisk nu, så nu får inget mer hända.

Är det någon annan som har fått lite problem med Vista efter en ny installation.

Vista skivan som följer med datorn.

Undrar

Nilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det BÄSTA och det "RÄTTA" sättet att stänga av din Windows dator, är att gå via startmenyn och välja "stäng av"!

Att stäng av datorn genom att bryta strömmen eller att trycka på strömbrytaren (när du är i windows), kan ja skada din hårddisk,

detta eftersom läsarmen i hårddisken rör sig och de "skivor som finns det i snurrar med (vanligtvis) 7000 varv / minut,.

och när du bara bryter strömmen så får inte hårddisken tid på sig att varva ner och "parkera" som den normalt behöver göra

vilket kan leda till att du förlorar filer, att hårddiskens livslängd förkortas, och i värsta fall kan läsarmen gå sönder eller skära in i skivorna.

Tänk dig en hårddisk lite som en LP spelare, men en snurrande skiva och en arm.

Vad är det för problem du har fått med Vista efter ominstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det BÄSTA och det "RÄTTA" sättet att stänga av din Windows dator, är att gå via startmenyn och välja "stäng av"!

Att stäng av datorn genom att bryta strömmen eller att trycka på strömbrytaren (när du är i windows), kan ja skada din hårddisk,

detta eftersom läsarmen i hårddisken rör sig och de "skivor som finns det i snurrar med (vanligtvis) 7000 varv / minut,.

och när du bara bryter strömmen så får inte hårddisken tid på sig att varva ner och "parkera" som den normalt behöver göra

vilket kan leda till att du förlorar filer, att hårddiskens livslängd förkortas, och i värsta fall kan läsarmen gå sönder eller skära in i skivorna.

Tänk dig en hårddisk lite som en LP spelare, men en snurrande skiva och en arm.

Vad är det för problem du har fått med Vista efter ominstallationen?

Hjärtligt tack för ditt utförliga svar. Nu blir det "stäng av" :)

Jo, datorn är seg, fast jag har så lite program nu och IE8 tar det en god stund för att få upp sidan.

Sirap i datorn, liknar det som :) .

Det är därför jag undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Som Nicklas säger, det bästa sättet att stänga av datorn är genom startmenyn -> Stäng av!

Om du bara bryter strömmen mitt i så kan b.la din hårddisk ta skada av detta.

Om du ändå ska stänga av så prova hålla knappen intryckt 4 sekunder.

Hmm, men knappen på framsidan ska väl när allt funkar som det ska med en snabb tryckning kunna utföra exakt samma moment som när man stänger via startmenyn och därmed inte utgöra någon större risk för hårddiskar osv? Min lösning var alltså mer menad om knappen (eller dess inställning i windows) av någon anledning inte funkade som den skulle längre, inte utifrån att det skulle vara mindre risk för skador.

Edit: Om man däremot använder knappen på sättet du nämner med 4 sekunder så bryts ju strämmen tvärt och det är såklart inte så bra.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...