Gå till innehåll

nätverksproblem mellan Win7 - Vista 0ch XP


Gäst krillelille

Recommended Posts

Gäst krillelille

Jag har tre datorer i hushållet, "Storadatorn" med Win7 64bit, HTPCn med Vista 86x och Laptopen med Win XP 32bit.

Jag har utdelade mappar på Win7 datorn och det finns inga problem med nätverket. MEN när min Vista dator ansluter till någon mapp på Win7 datorn så kan inte XP datorn längre komma åt Win7 mapparna. Jag möts bara av meddelandet \\DATORNAMN\\MAPP Är inte tillgänglig, som om man inte är ansluten till rätt nätverk. Men Vista datorn kan browsa runt utan problem.

Det spelar ingen roll om Vista datorn stängs av eller fortfarande är igång, XP datorn kan fortfarande inte komma åt Win7 datorn på nätverket. Jag måste boota om Win7 datorn för att fixa problemet, något som inte är jätte kul att göra då jag hostar mumble server på Win7 datorn.

Finns det någon lösning för detta? Det börjar bli irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Jag har tre datorer i hushållet, "Storadatorn" med Win7 64bit, HTPCn med Vista 86x och Laptopen med Win XP 32bit.

Jag har utdelade mappar på Win7 datorn och det finns inga problem med nätverket. MEN när min Vista dator ansluter till någon mapp på Win7 datorn så kan inte XP datorn längre komma åt Win7 mapparna. Jag möts bara av meddelandet \\DATORNAMN\\MAPP Är inte tillgänglig, som om man inte är ansluten till rätt nätverk. Men Vista datorn kan browsa runt utan problem.

Det spelar ingen roll om Vista datorn stängs av eller fortfarande är igång, XP datorn kan fortfarande inte komma åt Win7 datorn på nätverket. Jag måste boota om Win7 datorn för att fixa problemet, något som inte är jätte kul att göra då jag hostar mumble server på Win7 datorn.

Finns det någon lösning för detta? Det börjar bli irriterande.

Hujedanmej.

Jag har bråkat med detta själv, det finns massa "bot" och hämta, men det börjar ganska snart strula igen.

Det är inte kompatibelt, och jag tror inte MS jobbar nåt vidare på att lösa problemet, av komersiella krafter. Bara att gilla läget - eller ogilla :P

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst krillelille

Vart ligger problemet någonstans? Är det vista datorn som stör ut allt eller är det Win 7 som strular med XP? Om jag skulle kunna slippa problemet genom att lägga in Win 7 i vista datorn till exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Vart ligger problemet någonstans? Är det vista datorn som stör ut allt eller är det Win 7 som strular med XP? Om jag skulle kunna slippa problemet genom att lägga in Win 7 i vista datorn till exempel?

Vista och XP går inte ihop, det vet jag. Men det verkar rulla för dej mellan XP & Win7..?!

Så svar ja.. verkar vara Vistan som är boven

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

kanske lite läsning här kan reda ut begreppen, beklagar att de är på engelska, nedladdningsbara från Microsoft.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Instruktionsfilm och nedladdningsbart pdf dokument:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/videos/sharing-files-with-homegroup

ytterligare en länk:

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Troubleshoot-network-connection-problems

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en W7 x64, en Xp pro x86 och en vista x86 business på samma nätverk och har inga problem från något håll...

En DIR-655 sitter som router med dynamiskt ip in, DHCP server till lokalt nätverk fast med reserverade ipadresser till varje enhet 3 datorer nämnda ovan, en NAS och en Ps3.

Två datorer trådlöst, xp och vista, resterande enheter med kabel för bästa bandbredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...