Gå till innehåll

bootloader


bobcat

Recommended Posts

Har fått ett återkommande problem när jag startar datorn får jag ett felmeddelande om att bootloader is compressed.Vad menas med detta och vad kan jag göra för att jag skall slippa detta i framtiden .

Har fått detta felmeddelande 4 ggr redan , så då är det bara att göra en ny ren insallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att boota på installations-DVD´n eller återställningsskivan och gör en startreparation därifrån.

Har provat med detta men inte lyckats få igång datorn , men det måste ju finnas en orsak till att det blir så, nu är jag ju ingen expert på datorer utan har väl en viss vana så det kanske därför som jag inte får igång den med DVD'n .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar den inte på dvd´n menar du? Kanske du i så fall måste ändra bootsekvens i BIOS. Sätt CD-rom som "First boot device" och HDD som "Second boot device". Nu vet jag inte vad du har för dator, men en av F-tangenterna skall också ge dig en boot-meny där du kan välja vilken enhet datorn skall boota ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar den inte på dvd´n menar du? Kanske du i så fall måste ändra bootsekvens i BIOS. Sätt CD-rom som "First boot device" och HDD som "Second boot device". Nu vet jag inte vad du har för dator, men en av F-tangenterna skall också ge dig en boot-meny där du kan välja vilken enhet datorn skall boota ifrån.

Jodå den startar med skivan i men som jag skrev förut så känner jag min begränsning , när jag kommer så långt att jag måste välja i menyn , så står jag och stampar på samma fläck och vet inte vad jag skall välja.

Datorn är en Asus notebook ingen höjdare precis men den funkar kanon med win 7:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi försöker med en steg-för-steg bildserie då...!

post-1936-073944500 1283498502_thumb.pngpost-1936-010130600 1283498504_thumb.pngpost-1936-056075900 1283498505_thumb.pngpost-1936-075919900 1283498506_thumb.png

Det är precis så som jag har gjort , men det funkar inte iallafall inte för mig.

Nu har jag ju gjort en ren istallation så för till fället så fungerar det. Men hur som helst så måste det orsakas av något, och det skulle vara roligt att få veta vad det är som gör att det blir så .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis så som jag har gjort , men det funkar inte iallafall inte för mig.

Nu har jag ju gjort en ren istallation så för till fället så fungerar det. Men hur som helst så måste det orsakas av något, och det skulle vara roligt att få veta vad det är som gör att det blir så .

Har du kollat datorns hemsida efter eventuella W7-specifika drivrutiner och kanske biosuppgradering om det finns något relevant? Jag antar att datorn inte är levererad med Windows 7 från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en lösning som beskrivs på en youtube-video. Enligt den har felet att göra med att disken där bootloader finns, oftast C-disken, är komprimerad.

Lösningen går ut på att man startar upp med installationsskivan och via systemåterställningsalternativet öppnar aktuell hårddisks egenskaper och kryssar ur "komprimera enheten för att spara diskutrymme".

http://windowsblog.net/2010/04/bootloader-is-compressed-to-start-correcting-errors-britec/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat datorns hemsida efter eventuella W7-specifika drivrutiner och kanske biosuppgradering om det finns något relevant? Jag antar att datorn inte är levererad med Windows 7 från början.

Ursäkta att det har tagit lite tid att svara , jag har varit inne på asus sida men dom gör tydligen inte några uppdateringar till datorer som är 4 år gamla , men nu tuffar den och går som vanligt så jag hoppas att jag slipper få något mer felmeddelande.

Tackar alla som har engagerat sig i mitt problem , och får sätta inlägget som LÖST.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...