Gå till innehåll

bredbandsbolagets ip-tv


Recommended Posts

hej jag har bredband hoss bredbandsbolaget via ett bredbandsuttag och har nu skaffat bredbandsbolagets ip-tv men har lite problem.

boxern funkar när jag kopplar direkt till bredbandsutaget men då kan jag inte använda internet samtidigt och det vill jag.

jag har en router och har testat att koppla in internetkablen i den men då får inte boxen någon internetförbindelse är det någon som vet hur man kan ställa in boxen via routern så den får internet förbindelse?

tacksam för hjälp så jag kan titta på tv och använda internet samtidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV boxen måste sitta direkt mot uttaget, så alternativet är att fixa en billig Switch och koppla

|Uttag| --> Switch ---> ip tv

xxxxxxxxxxx |----------> Router ----> dator

Du kopplar ip boxen samt routern i switchen och sen får routern köra DHCP för datorerna.

(som jag har förstått det av http://www.sweclocke...et-internet-tv/ )

Men om inte annat kolla upp detta med BBB support.

Edit: Alternativt borde du kunna stänga av DHCP servern i routern och sen koppla inkommande signan (från väggen) till port 1 på routern ip tv port 2 och datorn på port 3) och inget på WAN porten och sen ange en IP adress på datorn så denna blir statisk.

Då blir routern en "switch" istället för "router" ..

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur du kommer in i routerns webb-konfigruation?

How do I log into my router?

To log into a NETGEAR router:

  1. In your Web browser, navigate to the router login page. By default, one or all of the following URLs should work:
    http://www.routerlogin.net or http://www.routerlogin.com
    http://192.168.1.1 or http://192.168.0.1
    Note: You can sometimes find the login URL on a sticker on the bottom or back of the router.
  2. Enter the username (admin) and the password.
    The default password is password, or for older routers, 1234.
    If you have already changed the default password, use the password you assigned the router. Passwords are case sensitive.
    If you have already changed the password and do not remember it, you have to reset the router to factory defaults in order to use the default password. Resetting a router to factory defaults erases all changes you have made to the router's configuration files.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om hur det ser ut i din router, men jag gissar att det är den här rutan i wan-inställningarna det handlar om... det är i så fall ip-adressen till din TV-box du skall fylla i.

Vad den har för IP bör du kunna hitta på annan plats i routern.

Här finns en manual till routern! Hoppas nu det fungerar med DMZ. ;)

post-1936-081134000 1284059680_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej testade i går att koppla in boxen via den här vägen Alternativt borde du kunna stänga av DHCP servern i routern och sen koppla inkommande signan (från väggen) till port 1 på routern ip tv port 2 och datorn på port 3) och inget på WAN porten och sen ange en IP adress på datorn så denna blir statisk.

Då blir routern en "switch" istället för "router

det funkade bra tills i dag då hela min trådlösa uppkoppling slutade att fungera.

så jag nollställde routern och tästade på nytt

men då går det inte att kolla på tv och surfa trådlöst samtidigt hur löser man det?

sen undrar jag vart i routern man hittar ip-adressen till TV-boxen om man kopplar via dmz?

så man kan testa om detta fungerar bättre

Redigerad av bobbe112
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det om du ger din trådlösa klient en lokal ip adress?

typ 192.168.0.100 (så vida den inte är angiven på någon annan)

och routerns IP 192.168.0.1 som standard gateway och dns kanske..

DMZ tror jag inte fungerar, eftersom boxen MÅSTE vara "direkt" kopplad mot nätet då den tar sin externa adress från ett annat scope än bredbandets ip adresser.

Det kan ju fungera så länge, men skulle nog rekommendera dig att köpa en billig switch och koppa tv'n och routern i, och om du i framtiden funderar på att skaffa telefoni från samma företag så kräver även denna att vara "direktkopplad":

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det konstigaste är att jag har stängt av dhcp servern i lan i routern men om jag går in i cmd på min laptop och slår in ipconfig/all står det att dhcp är aktiverat men inte på den stationära datorn.

routerns IP 192.168.0.1 som standard gateway kan inte vara samma som dnsen

det lustigaste var att det fungerade hela natten i går och i dag funkar det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det fungerade igår var att datorn fortfarande hade ip adress den fått av DHCP server, och lease tiden inte hade gått ut, men när tiden gick ut så förnyades ju inte adressen.

Men som sagt det enklaste, är nästan att ha en switch (ingen stor investering 100-200 :- ) och sen låta routern vara just en fungerande router och köra dhcp / NAT för ditt LAN och tvn fungerar och du är förbredd för ev telefoni..

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

programmet som du länkade hittar ingenting efter skanningen detta kommer bara upp

Network resource Host name IP-address MAC-address Resource comment

---------------- --------- ---------- ----------- ----------------

------------------------------------------------------------------

16:29:36 10-09-2010 Generated by TCPNetView, http://www.enet.ru/~gorlach/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enda stället du med säkerhet kan hitta ip boxens adress är väl i så fall i boxens konfiguration. eftesom den ligger på ett annat "nät" än datorn

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej har nu varit i kontakt med bredbandsbolaget kundservice via mail

Orsaken till felet är att TV-boxen inte fungerar om man kopplar in den bakom en router

så nu har dom låvat mig att jag ska få en trådlös gateway gratis hem skickad på posten inom 3-4 arbetsdagar

tack för all hjälp

med vänliga hälsningar Tobias

Redigerad av bobbe112
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...