Gå till innehåll

"Det finns ingen enhet för ljuduppspelning installerad"


Henka80

Recommended Posts

Hej

Har kört Windows 7 felfritt i ca en månad, tills idag. När jag loggade in i eftermiddags så upptäckte jag att ljudet inte fungerade. Högtalarikonen nere vid klockan är markerad med ett rött kryss och säger "Det finns ingen enhet för ljuduppspelning installerad". Högerklickar man på den >uppspelningsenheter, så står det att den är aktiverad och fungerar som den ska. Likaså i enhetshanteraren. Har testat att installera om drivrutinerna både från moderkortets (ASUS P7P55D) CD och Asus hemsida. Har även testat systemåterställning, då Windows installerade några uppdateringar när jag stängde av datorn igår kväll, dock utan resultat.

Gör man en felsökning via volymkontrollen så kommer det upp en ruta som säger "Hittade problem: Den här ljudenheten är inaktiverad."

Kan även tillägga att det inte går att få fram ljud via headset heller.

Vad ska man göra? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du via Kontrollpanelen, Maskinvara-Ljud eller via Kontrollpanelen\System och säkerhet Enhetshanteren, alternativt Åtgärdscenter, provat att aktivera ljudet igen?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du via Kontrollpanelen, Maskinvara-Ljud eller via Kontrollpanelen\System och säkerhet Enhetshanteren, alternativt Åtgärdscenter, provat att aktivera ljudet igen?

Mvh

Mats H

Ja, har testat dessa. Grejen är ju att datorn säger att ljudet är aktiverat, samtidigt som det står att ljuduppspelningsenheten inte är installerad.

post-13331-020174400 1284707810_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du provat att avinstallera dem?

För att sedan installera om, en av dem, t.ex Realtek?

Mvh

Mats H

Yes, har testat det. Nu har jag även lyckats få det röda krysset försvinna från ikonen vid klockan. Men fortfarande kommer inget ljud.

Kollade lite i Tjänster och såg att Windows Driver Foundation inte är igång, även fast den är inställd på att starta automatiskt, om det nu kan ha någonting med saken att göra.

Redigerad av Henka80
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i kontrollpanelen, maskinvara och ljud, fliken ljud, hantera ljudenheter, uppspelning.

Kontrollera att dina högtalare är "standardenhet"

Aa, testade det mesta, blev förbannad på skiten efter 1 och en halv dag utan ljud, så jag installerade om Windows och nu funkar det iaf.

Tack för att ni försökte hjälpte till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...