Gå till innehåll

[x64 enterprise] Nätverksadapter dör lite då och då


rob444

Recommended Posts

Jaha du menar så. Jag kör på en ip range mellan x.x.x.100-200. Jag pratade om när två lokala datorer ansluter till ett internet ip, dvs. ska starta en form av kommunikation över internet..

Förstår dock inte fortfarande vad du menar med

I annat fall kan du blockera dig själv, eftersom du har använt alla dina adresser till utorrent, samt några till spelservrar etc.

Förklara gärna :P

Redigerad av rob444
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms blandar äpplen och päron... ;)

Det finns mer än 60000 portar för utorrent att använda.

Venoms kanske är så pass duktig på att dela ut filer så han har maxat antal lediga portar... :)

Jo, har du koll på temperaturerna, så att det inte är värmeproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturerna ser mycket bra ut. Allt ligger kring 30 dock går processorns kärnor upp till 42 och grafikkortet till ca 48-51 i max load :). Har ännu inte fått något problem med nätverket, har inte hunnit testa så mycket de senaste dagarna men det ska ändras på nu när jag är ledig två dagar från och med imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms blandar äpplen och päron...

Förklara dig...

Rune, kan du basic vad som gäller ip-adresser, subnät, dhcp samt portar?

Bara så jag vet på vilken nivå vi ska lägga diskutionen...

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara dig...

Rune, kan du basic vad som gäller ip-adresser, subnät, dhcp samt portar?

Bara så jag vet på vilken nivå vi ska lägga diskutionen...

Skapa en ny tråd där du förklarar vad som är basic enligt dej, om ip-adresser, subnät, dhcp samt portar!

Låt rob444 ha sin tråd ifred...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara dig...

Rune, kan du basic vad som gäller ip-adresser, subnät, dhcp samt portar?

Bara så jag vet på vilken nivå vi ska lägga diskutionen...

Jag tillägger...

I annat fall kan du blockera dig själv, eftersom du har använt alla dina adresser till utorrent, samt några till spelservrar etc.

Jag vill fortfarande ha ett svar med vad du menar här Venoms!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I annat fall kan du blockera dig själv, eftersom du har använt alla dina adresser till utorrent, samt några till spelservrar etc. Jag vill fortfarande ha ett svar med vad du menar här Venoms!

Om du har en ipadress till dator1 som du har uTorrent på, t.ex 192.168.1.101 och du kör på som vanligt... inga problem. Sedan startar du upp en annan dator2 som du får tilldelat t.ex 192.168.1.102 ender en kort stund då du surfar... fortfarande inga problem.

Nu har det gått en stund och routern vet att 192.168.1.101 är ledig... eftersom du har kört längre än leasingtiden, du startar upp dator2 igen som får tilldelat 192.168.1.101 eftersom den är ledig.. funkar jättebra. Du startar upp dator1 och skall fortsätta med uTorrent, som nu frågar efter de gamla inställningarna i programmets cache (192.168.1.101), och routern försöker att ge dig den ipadressen som i sin tur gör så att dator2 tappar sin nätkontakt och dator1 får aldrig nätkontakt...

Förstår du problematiken?

Mitt förslag skulle vara att du i routern låser en ipadress till dator1, vilket är den ipadressen som du alltid får när datorn startas, och givetvis för alla andra datorer och eventuella enheter som du har på nätverket permanent. Om du sedan har kompisar med sina datorer hemma hos dig får de tilldelat ipadresser från poolen istället och påverkar inte det övriga nätverket.

Hoppas att du förstår vad jag menar och att du lyckas lösa ditt problem, själv lägger jag ner mitt intresse i tråden då du har tillräcklig hjälp... :rolleyes:

OT, Rune, jag har ingen som helst lust att ta upp den delen med dig. Men eftersom du har dina funderingar kring mitt sätt att tänka och uttrycka mig, förstod jag på dina inlägg att du tycker det var okunnigt och felaktigt, därav min begäran av förklaring. Vill du veta hur ip-adresser och subnetting fungerar, kan jag gärna berätta det för dig, men då får du själv skapa en tråd i ämnet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en ipadress till dator1 som du har uTorrent på, t.ex 192.168.1.101 och du kör på som vanligt... inga problem. Sedan startar du upp en annan dator2 som du får tilldelat t.ex 192.168.1.102 ender en kort stund då du surfar... fortfarande inga problem.

Nu har det gått en stund och routern vet att 192.168.1.101 är ledig... eftersom du har kört längre än leasingtiden, du startar upp dator2 igen som får tilldelat 192.168.1.101 eftersom den är ledig.. funkar jättebra. Du startar upp dator1 och skall fortsätta med uTorrent, som nu frågar efter de gamla inställningarna i programmets cache (192.168.1.101), och routern försöker att ge dig den ipadressen som i sin tur gör så att dator2 tappar sin nätkontakt och dator1 får aldrig nätkontakt...

Förstår du problematiken?

Mitt förslag skulle vara att du i routern låser en ipadress till dator1, vilket är den ipadressen som du alltid får när datorn startas, och givetvis för alla andra datorer och eventuella enheter som du har på nätverket permanent. Om du sedan har kompisar med sina datorer hemma hos dig får de tilldelat ipadresser från poolen istället och påverkar inte det övriga nätverket.

Jag förstår vad du menar. Men utorrent säger inte till routern att programmet vill ha 192.168.1.101 som IP, det är helt ologiskt! Det går inte påverka routerns beslut över DHCP på något sätt såvida du inte har modifierat den via t.ex. en reserverad ip adress lista - på routerns sida. Det finns ingen "prefer ip over DHCP".

Sen så sker DHCP innan jag loggat in i Windows och då har inte utorrent ens startat även om jag har det på autostart!

Och sen om det hade varit IP konflikt så kommer en fin ruta upp om det.

Sen har jag redan reserverat min dator samt laptop, dock inte iphone, wii, xbox 360 och playstation 3. Men jag förstår din tanke, den är god men det är tyvärr inte så det fungerar :(.

Över till mitt bekymmer nu.

Startade datorn idag och skulle jailbreaka min iphone, så jag pluggade in iphone via usb på fronten av datorn och började göra backup av mina saker via Itunes 10. Märkte att det tog evigheter och min hårddisk laddade som tusan och hela datorn kändes allmänt seg. Tog lång tid för Google Chrome att starta en anslutning till en web server och sen dog internet och kom tillbaks konstant. Det höll i sig i kanske 5 minuter max även efter jag hade pluggat ur USB kabeln och märk väl, allt detta pågick utan utorrent igång!

Provade att ladda ner filemon från microsofts hemsida under denna tiden också och det var lite knepigt. Google chrome började ladda ner filen men visade aldrig hur långt den hade kommit, men hade ändå "xx sekunder kvar tills nedladdningen är slutförd" och till sist blev den klar. Tyckte det var väldigt märkligt beteende!

Känns som att datorn blir värre och värre :S.

EDIT: Har kollat minnena också med memtest (windows) samt memtest86 (dos-boot), inget fel på dom.

Redigerad av rob444
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt i händelseloggen!

Högerklick på My Computer > välj Manage > expandera Event viewer i högerkolumnen.

Alltför mycket rött är inte bra. ;)

Men det är ett mycket bra sätt att felsöka...

Edit:

Min händelselogg ser ovanligt bra ut, inte något rött alls.

Ett sätt att felsöka varför nätverket dör, det är att du startar en paketsniffare som sparar "DHCP"-trafiken mellan din dator och DHCP-servern.

Då får du svart på vitt vad som egentligen händer.

Det är många år sedan jag höll på med sådant, men jag tror Wireshark skulle kunna filtrera och spara den intressanta trafiken.

Jag hjälper gärna till, jag behöver återuppliva mina paketsniffarkunskaper. :)

Vilket OS kör du?

Jag har Windows XP Professional.

ipconfig /all i terminalen ger också en del information.

Adress Wireshark > http://www.wireshark.org/

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 såklart ;).

Jo jag vet hur Wireshark fungerar så ingen hjälp behövs där men tack ändå :).

Min händelselog har en hel del rött faktiskt, pga. att en hårddisk börjar bli för gammal (icke system) och lite annat men jag har googlat alla felmeddelanden och resterande verkar kunna ignoreras.

Min händelselog för idag kan hämtas här: http://dl.dropbox.com/u/6822536/error_events.evtx

Den nämner något om disk controller och jag förmodar att det är för att jag pluggade ur både iphone och ett usb minne utan att gå igenom den där "säker borttagning" tjosan nere i systemfältet :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 såklart ;).

Jo jag vet hur Wireshark fungerar så ingen hjälp behövs där men tack ändå :).

...

Vad bra!

Då kan du lära mej lite om Wireshark!

Så ser vi hur datorn diskuterar med DHCPservern om IP-adressen.

WinXPP duger bra för mej, jag tror att jag kan köra alla intressanta program som finns i XP! ;)

Dessutom är WinXP så bra att Microsoft förlängt stödet med säkerhetsuppdateringar till år 2014.

Hade Windows 7 RC på datorn i ett års tid, det var kul första veckan med blinget.

Förutom blinget och UAC är det ingen skillnad jämfört med XP. På "ytan" vill säga.

7:an tar större plats förstås.

Prestandan var det inget fel på jämfört med XP.

Det blir inget Windows 7 för min del, förrän jag köper ny dator.

Använder Linux med skrivbordsmiljön KDE en hel del.

Mycket av blinget i Win7 är knyckt ifrån KDE...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte vore för DirectX 10/11 så hade jag definitivt kört XP, XP känns mer "lightweight" och tar avsevärt mindre plats på hårddisken och det är bättre programkompatibilitet i XP tycker jag :P.

Hade ingen aning om att dom skulle fortsätta uppdatera XP till 2014, iofs så uppdaterar dom väl fortfarande Windows 2000 (Windows 2000 var riktigt bra!) :)?

Funderar på att köra multi-boot med Windows 7 och Ubuntu eller något annat dist, kan vara rätt skönt att köra ett linuxbaserat system ibland också :D.

Installerade några "frivilliga uppdateringar" igår från Windows Update, som skulle fixa en bugg med USB enheter bl.a. som kunde orsaka BSOD och liknande. Förhoppningsvis ska det göra saker och ting stabilare men det återstår att se :rolleyes:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DirectX 10/11 är till spelen eller hur?

Min dator klarar inte av de nya spelen, den är 5 år gammal.

Win2000 var bra, det som saknades var systemåterställningen.

Istället för Ubuntu bör du välja Kubuntu, systemet är det samma men programmen är klart bättre i Kubuntu.

Hör av dej på http://ubuntu.se/forum.php om du behöver hjälp med något, jag håller till där. :)

Nackdelen med Ubuntu/Kubuntu är att precis all hårdvara inte fungerar out of the box.

Ati grafikkort brukar det vara bekymmer med, Nvidias funkar klockrent.

Har du börjat sniffa paket, så du kan se i efterhand varför nätverket dör ibland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sniffar för fullt men nätverket har inte haft något problem sen jag börjat sniffa. Hade ett konstigt problem igår dock. Satt och "remuxade" en stor mkv fil som låg på systemdisken, inga problem förränn jag använde RealVNC från min iphone till datorn och kollade hur det gick, det var då allt helt plötsligt stod stilla i VNC klienten, så jag gick upp för att kolla och då var datorn helt plötsligt äckligt seg. Hårddisken laddade för fulla puckar och det tog säkerligen minst 5 min innan jag fick upp aktivitetshanteraren och för att någon windowsruta ens uppdaterade. Systemet var i stort sett låst men rörde sig lite grann under dessa 5 minuter. Kollade händelseloggen och kunde inte se något överhuvudtaget förutom att DNS fick timeout på en adress vilket är förståeligt om systemet var mer eller mindre låst :).

Jag undrar vad som hände där, jag vet att det inte var processorn som var överbelastad för det hade jag hört via CPU fläkten, måste varit hårddisken som varit extremt överbelastad, men hur?! Mycket suspekt!

Hade inte en av mina äldre "dump" hårddiskar fått "bad sectors" så hade jag fört över allt jag kunde till den och installerat om Windows 7, uppdaterat alla drivrutiner och gjort en restore point och för att sedan gå steg för steg därifrån för att säkerhetsställa så det inte är något program som spökar. Jag får ta och införskaffa en ny lagringshårddisk så jag kan installera om Windows :P...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade Wireshark och kollade lite hur datorn pratar med routern.

Nu har jag oftast bara en dator igång åt gången annars ska de dividera om vem som ska vara "master browser"...

Såg även att Zonealarm "phone home".

Går det att med Wireshark plocka ut en konversation med t.ex mail.yahoo.se?

I Commview tror jag det heter, vet jag att man kan göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...