Gå till innehåll

Inloggningsproblem i Windows 7


trashbag

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte för 1 år sedan och 2 månader sen en dator med Windows Vista installerat. Fick dock gratis uppgradering till Windows 7. Fick för mig att det var ok att formatera om med denna Windows 7-skiva nu när jag snart ska sälja min dator men det verkar inte fungerat så bra. Installationen och allt gick klockrent men efter när jag skulle skapa min användare så valde jag "användare" som användarnamn och "hej" som lösenord. Dock fungerar det inte att logga in nu. Datorn säger att det är fel login fast jag vet att det är rätt (man glömmer inte på 10 sekunder)...Vad ska jag göra för att fixa detta? Jag har provat formatera om datorn två gånger ånyo men samma problem igen, sjukt irriterande! I övrigt fungerade installationen som sagt kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för tipset! Däremot hittade det där programmet bara användarna "Administratör" och "Gäst" och dessa hade inga lösenord. Jag har provat att logga in som någon av dessa men utan resultat. Alltså verkar inte min användare "Användare" med lösenordet "hej" inte ens existera. När jag kommer till inloggningsrutan finns t.ex. inte gäst eller adminstratör att välja på. Det är heller ingen bild i den här lilla fyrkanten som t.ex. brukar vara en blomma eller boll. Utan det är bara ramen och så blå/svart bakgrund. Och vad jag en skriver (eller inte skriver) så kommer jag inte förbi denna ruta. Finns det något sätt jag kan starta den i felsäkert läge och kommandotolka mig fram till en ny användare?

EDIT: antar att han här: har lite samma problem. Och ja jag vet användarnamn och lösenord men det hittades ju inte när jag körde Ophcrack.

Redigerad av trashbag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hmm jag kanske är knäpp men förstår inte. Den där andra länken t.ex. Det enda "nya" är "Offline NT Password & Registry Editor", är inte det lite samma sak som Ophcrack?

"Scenario 2: You type the correct logon password. However, Windows Vista does not accept the password because the system is corrupted." Tror ju jag att det är men lösningen där står det "After you logon blablbalba" och jag kan ju inte logon på något sätt.

Sen går det inte att systemåterställa för jag har ingen punkt för det...Kommer in så jag kan välja mellan att reparera på olika sätt och om jag vill öppna kommandotolken men ja. Jag får väl lusläsa första länken...

EDIT: Har förresten sett att det ska finnas en partition (eller vad det heter) som inte är C eller D (mina hårddiskar) utan som är recovery. Detta tror jag faktiskt är Vista Recoveryn men vilken knapp kan det tänkas vara för att nå denna?

EDIT2: Första länken var sådär. Problemen som liknade mina fanns bara för XP så vågar inte applicera dom på windows vista/windows 7.

Redigerad av trashbag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om där finns fler inloggningskonton om du startar i felsäkert läge? Det är rätt vanligt att ett konto Administratör/Administrator dyker upp där.

Har du prövat med att skapa ett kontonamn som inte innehåller å, ä eller ö?

Om du inte tog bort recovery-partitionen när du installerade Windows 7 kan den finnas kvar. Vilken tangent som ska användas varierar mellan datortillverkare och datormodeller. Men det ska ju stå i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...