Gå till innehåll

Behöver hjälp!


Majsan83

Recommended Posts

Mina föräldrars data ville inte starta som den ska göra igår.

Hon fick fram meddelanden som följande:

tre olika xp professional (den översta tog hon eftersom den är den senaste). men det hände inget. utan hon fick fram ett meddelande att windows inte kunde starta.

min fråga är: om man installerar xp igen,ska inte de gamla försvinna?

sen: hur gör man för att få igång datan igen?

det fattades någon fil...kommer inte ihåg vad den hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du ominstallerar helt, dvs tar bort partitioner och installerar igen så kommer det inte komma att man måste välja, testa nån av de andra 2 så kanske det funkar, men du bör installera om, det verkar som om nån har installerat på felaktigt sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hon valde någon av de andra alternativen...men då när hon loggade in så var allt stort...ikoner....text mm.

hur tar man bort partitioner och hur vet man vilken som ska vara kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte har något viktigt på nån partition tex. backup, så är det bara att ta bort alla partitioner när du kör installationsskivan.

att allt var stort kanske var pga skärmupplösningen? kanske var inställt på 640x480 eller nått liknande, kollade du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Som Hez säger så spara den partion som är viktig...

Det som är viktigt beror på dig, om du har fotografier, dokument epost etc som du aldrig kan få tag på igen.

Ett förslag är att du sparar allt som du inte kan få tag på igen...adressböker dvs en BACKUP på epostprogramet, alla personliga dokument foton stickbeskrivningar :D etc och lägger dem på någon annan partion än C.

Har du bekymmer med att starta windows, så starta i felsäkert läge...

Felet du fått beror till stor sannolikhet på en konflikt mellan dina olika installationer av xp.

Sedan när du startar på xp cd'n så läs noga alla installationer vid varje ruta.

Du ska välja partion C, välja att ta bort partion C samt skapa en ny partion på det tomma utrymmet, formatera med NTFS (ej snabb formatering).

Om något är oklart, hör av dig igen innan du gör något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycket för eran hjälp och råd. jag är tacksam.

datan fungerar igen.

blir det nåt mer med datan...självklart återkommer jag till er o frågar om ni kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...