Olsson- Posted February 8, 2006 Share Posted February 8, 2006 Har ett problem när jag ska installera om mitt XP. Det är så att när jag ska ta bort partitionen som mitt nuvarande XP ligger på så fungerar det inte. Det står att det är temporära filer som ligger på partitionen som behövs för att slutföra installationen. Skulle vara tacksam för hjälp, eftersom mitt XP har ballat ur totalt :? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 8, 2006 Share Posted February 8, 2006 Hej Startar du med Windowsskivan ? du måste ställa om i BIOS så att starten blir via skivan. Ofta "Del" vid start för att komma till BIOS så att "boot" blir via CD alt DVD. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson- Posted February 8, 2006 Author Share Posted February 8, 2006 Det har jag gjort plun. Det blir ändå det felet, håller på att bli galen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 8, 2006 Share Posted February 8, 2006 Hej Du får nog ta det gammalmodiga sättet då via en Windows 98 boot diskett och sedan köra Fdisk och ta bort partitionen > skapa en ny. http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Win 98SE OEM brukar jag köra med. A:fdisk så startar programmet 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson- Posted February 8, 2006 Author Share Posted February 8, 2006 Hmm, blir lite förvirrad nu Förstog inte riktigt. Om du skulle kunna förklara stegvis skulle jag bli mycket tacksam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 8, 2006 Share Posted February 8, 2006 Hej Eftersom du startar via skivan så verkar det ligga "skräp" kvar dvs temporära filer som du skriver, på din partition för C: Som jag tolkar dig så vill du göra en helt ny ren installation. Du kan hantera partitioner samt Formatera via XP skivan om du räknar till 10 på varje sida som kommer upp. Längst ner på installationssidan/sidorna ser du partionera/formatera alternativen. Jag tycker det är enklare mha en bootdiskett. Bara att starta datorn med disketten i, och när det är klart då köra fdisk Delete partition > Create new partition. Sedan starta om med CD skivan i för en ren installation. Formateringen sker då och välj NTFS. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson- Posted February 8, 2006 Author Share Posted February 8, 2006 Har ingen floppy på datorn, så det lär väl bli ett problem :/ Men nu förstår jag i alla fall hur du menar..tack för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 8, 2006 Share Posted February 8, 2006 Hej Aha, kolla på den här sidan så ser du. http://www.michaelstevenstech.com/cleanxpinstall.html Till vänster vid steg 6, 7, 8, osv så har du skärmbilder där du ser hur det ser ut. EDIT 10b ska du då följa. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson- Posted February 8, 2006 Author Share Posted February 8, 2006 Har väl egentligen ingen användning av den sidan när jag inte har en floppy? Eller kan jag köra det på nåt annat sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Hej Jo läser du 10b så tar du bort partitionen där. (dvs du gör allt via skivan) Det är en massa bludder angående disketter i början men eftersom du har en skiva så är det bara att köra på. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ansu Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Här hittar du hur man gör.......... http://www.alltomxp.se/modules.php?name=Fo...opic&t=1873 Ansu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Här hittar du hur man gör..........http://www.alltomxp.se/modules.php?name=Fo...opic&t=1873 Ansu Hej Den länken leder till en reparation av XP inte till en ren ny installation vilket han som frågade var ute efter. Men läser man den engelska så är det då enkelt att ta bort sin befintliga partition eftersom det automagiskt sedan skapas en ny som man formaterar och installerar XP på. ( I det nya forumet blir det nog mer "guider"...... ) 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts