Gå till innehåll

Problem med laptop


Recommended Posts

Hej,

Det har nu gått ungefär ett år sedan jag köpte min Sony Vaio laptop. Datorn är enbart till för musikproduktion och finns då inte massor med "skitprogram" installerat på den, utan enbart de musikprogram jag gör musik i.

Problemet som har uppstått nu under en längre tid är att datorn kan "frysa fast" mitt i musikskapandet eller vid livespelningar. Detta är väldigt jobbigt eftersom jag måste hålla koll på alla olika parametrar konstant. I vissa fall kan det även uppstå när jag gör andra saker.

Har inte en aning om vad problemet kan vara - därför hoppas jag på er hjälp!

Tack

EDIT;

Glömde nämna att när det gäller musikskapandet eller när det handlar om att bara lyssna på musik så fortsätter musiken oavbrutet i bakgrunden fast hela skärmen står stilla.

Redigerad av FixarFrasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 installa ALLA windows update.

2 installera ett bra antivirus och se till att du inte har fått nåt skadligt i datorn som gör att datorn fryser.

3 kolla på ctrl+alt+delete och startup ta bort onödiga program som startas upp med datorn.

4 ladda ner Ccleaner och rensa datorn - detta hjälper mycket.

5 Lycka till :)

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag söker dagligen efter nya uppdateringar via Windows Update, och installerar även allt som dyker upp.

I autostart har jag enbart Adobe Gamma (vet inte vad det är, men kan ju inte ta så mkt kraft).

Jag har redan ett Anti-Virus program installerat och uppdateras flera gånger om dagen (Avast! Anti-Virus). Jag har även Ccleaner installerat och använder även detta dagligen, ibland Defraggler. Gjorde nyss en sökning med Avast men hittade inga hot.

Vad kan det vara nu?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Adobe Gamma kan var en bov i dramat, det är ett skärmkalibreringsprogram, för Photoshop.

Använd CCleaner, Verktyg, fliken Uppstart, och avaktivera.

Starta sedan om datorn och se om du har kvar ditt problem.

Om det kvarstår, kolla följande:

Skärmen fryser för dig men datorn fungerar i övrigt?

Kollat din dator för damm och smuts?

Värmeproblem kan ge knepiga fel.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med föregående skribent. skit och dam kan ställa till det en del. datorn blir slö, hänger sig eller fungerar inte alls. värme kan också ställa till en hel del. kylningen i en laptop är sämre än vad en stationärs kylning är. seb som tidigare skribent sade kan adobe gamma vara boven i det hela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu inaktiverat Adobe Gamma.

När det gäller damm och skit i datorn så är det ju inte så enkelt att kolla, lite svårt att öppna en bärbar dator. När det handlar om värme så tror jag inte att det är just det som är problemet här för jag har en laptop kylare - och datorn står Alltid på den. Rengjordes häromdagen.

Jag har ännu inte hunnit prova om datorn fryser fast efter att ha inaktiverat Adobe Gamma - ska göra detta mer ikväll när kidsen sover och jag har tid :)

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...