Bertilw Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 Jag kör Windows 7 och loggar in som administratör. Sedan några månader får jag ett felmeddelande när jag försöker öppna en mapp eller ett dokument på datorn: Mappen/filen xxx är inte åtkomlig. Den kanske ligger på en plats som inte är tillgänglig, den är skyddad med ett lösenord eller så innehåller filnamnet ett / eller \. På ett krångligt sätt kan jag ge mig själv behörighet: Jag högerklickar på mappen/filen och väljer Egenskaper, fliken Säkerhet samt knappen Fortsätt. Ett fönster öppnas som visar Ägare. Aktuell ägare: Aktuell ägare kan inte visas. I en ruta anges Byt ägare till samt min administratörsinloggningsID. Jag kan ge mig behörighet genom att ange mitt administratörsinloggningsID som Aktuell ägare. Men jag måste göra detta för ALLA mappar och ALLA filer! Hur gör jag för att få full behörighet till alla mina mappar och filer utan att behöva byta ägare för varje mapp/fil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/6519-hur-man-aendrar-behoerighet-i-registret-registret/page__p__42808__hl__%2Bbeh%F6righet+%2Bi+%2Bregistret__fromsearch__1#entry42808, funkar även i W7. Du kan även prova med: Cmd med administrativ rättighet skriv utan duttar: "takeown /f * /a /r /d y" (Take ownership over files * (allt), /a (ger administratörer rättigheterna), /d (även kataloger), y (ja, utan att du behöver bekräfta allt)). Göm inte att göra en återställningspunkt före du gör något Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts