Gå till innehåll

Är inte behörig att öppna mappar/filer


Bertilw

Recommended Posts

Jag kör Windows 7 och loggar in som administratör. Sedan några månader får jag ett felmeddelande när jag försöker öppna en mapp eller ett dokument på datorn:

Mappen/filen xxx är inte åtkomlig. Den kanske ligger på en plats som inte är tillgänglig, den är skyddad med ett lösenord eller så innehåller filnamnet ett / eller \.

På ett krångligt sätt kan jag ge mig själv behörighet: Jag högerklickar på mappen/filen och väljer Egenskaper, fliken Säkerhet samt knappen Fortsätt.

Ett fönster öppnas som visar Ägare. Aktuell ägare: Aktuell ägare kan inte visas.

I en ruta anges Byt ägare till samt min administratörsinloggningsID.

Jag kan ge mig behörighet genom att ange mitt administratörsinloggningsID som Aktuell ägare.

Men jag måste göra detta för ALLA mappar och ALLA filer!

Hur gör jag för att få full behörighet till alla mina mappar och filer utan att behöva byta ägare för varje mapp/fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/6519-hur-man-aendrar-behoerighet-i-registret-registret/page__p__42808__hl__%2Bbeh%F6righet+%2Bi+%2Bregistret__fromsearch__1#entry42808, funkar även i W7.

Du kan även prova med:

Cmd med administrativ rättighet

skriv utan duttar: "takeown /f * /a /r /d y" (Take ownership over files * (allt), /a (ger administratörer rättigheterna), /d (även kataloger), y (ja, utan att du behöver bekräfta allt)). Göm inte att göra en återställningspunkt före du gör något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...