nightfox Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Hej Hur gör jag för att flytta hela user och program katalalogerna (64 bit) till en annan partition eller disk i win7. Ska installera om hela mitt system på en 80 gig ssd disk och vill inte fylla den med en massa rassel i onödan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 (edited) Du måste använda dig av symboliska länkar för att lyckas med detta, men jag rekommenderar att du bara flyttar användarmappen och låter programmapparna stanna på systemdisken. Vid platsbrist kan du förstås installera nya program i en skapad programmapp på annan disk, men för bästa prestanda bör dom ligga på C:\. För att flytta användarmappen måste du till att börja med aktivera windows riktiga administratörskonto (Vista och W7 är samma) och logga in på det. Inloggad på adminkontot kan du flytta innehållet i din användarmapp till andra disken... har du flera användare får du upprepa proceduren med varje mapp. Exempel: C:\Users\Ditt kontonamn\* flyttas till D:\Users\Ditt kontonamn\*. När flytten är klar skapar du en symbolisk länk genom att köra följande kommando i kommandotolken.... mklink /D C:\Users\DittKontonamn D:\Users\DittKontonamn När du sen loggar ut från adminkontot och in på ditt användarkonto, kommer du inte att se någon skillnad i mappstrukturen på C:\, men den fysiska platsen för din användarmapp ligger nu på D:\ Edit: Sätt ett starkt lösenord på Administratörskontot... eller avaktivera det igen, när du är klar Edited November 16, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Flyttar tråden till lämpligare forum // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 17, 2010 Share Posted November 17, 2010 ...blev instruktionen begriplig? Tystnad är inget bra gensvar om man vill ha hjälp någon mer gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts