shysstkille Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Hej Jag vet inte om jag skriver detta är i rätt forum men det finns kanske ngn som kan hjälpa mig,jag har efter några dagar nu äntligen fått ordning på datorn (windows 7),nu skulle jag vilja göra ngn form av recoveryskiva men det som jag lagt in på datorn nu,så att jag inte behöver sitta tre dagar i sträck nästa gång det händer ngt!,har ni ngt förslag på ett sådant program som inte är alltför avancerat?? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LJ52 Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 (edited) Du kan göra en systemavbildning med det inbyggda programmet som finns i windows 7. Kontrollpanelen Säkerhetskopiering och återställning Skapa en systemavbildning. Där kan du välja var du vill spara den. Själv sparar jag på annan partition. Du kan återställa systemavbildningen från windows eller från en start skiva som du gör i samma program Edited December 6, 2010 by LJ52 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Du kan göra en systemavbildning med det inbyggda programmet som finns i windows 7. Kontrollpanelen Säkerhetskopiering och återställning Skapa en systemavbildning. Där kan du välja var du vill spara den. Själv sparar jag på annan partition. Du kan återställa systemavbildningen från windows eller från en start skiva som du gör i samma program det verkar inte gå, det står spara på en hårddisk men det dyker inte upp C:\ eller D:\ ? se bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goranl Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Du måste ha 2 partitioner eller 2 diskar, du kan inte spara en avbildning av C: på C: därav att du inte kan välja disk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LJ52 Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 (edited) Har du partitionerat din hårddisk i flera partitioner då? Jag har 2 st partitioner C: för windows o program D: för foton, filmer, musik mm. Edited December 6, 2010 by LJ52 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LJ52 Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Tänkte vara lite förutseende och förklara hur man får tillbaka sin avbildning ( även kallad ghost i andra program) Misstänker att frågan snart dyker upp Återställa systemavbildning (ghost) som är sparad på annan partition: Kontrollpanelen Återställning Avancerade återställningsmetoder Återställ datorn med hjälp av en systemavbildning som du har skapat tidigare Hoppa över Starta om Nästa Nästa Nästa Slutför Ja Det kan vara bra att ha gjort en start DVD/USB-minne ifall du inte ens kan starta windows. Med hjälp av detta kan du alltid få tillbaka din avbild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Du måste ha 2 partitioner eller 2 diskar, du kan inte spara en avbildning av C: på C: därav att du inte kan välja disk. jag har xp på partition C:\ och Windows7 på partition D:\ , det dyker ändå inte fram varken C eller D ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Simonsson Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 jag har xp på partition C:\ och Windows7 på partition D:\ , det dyker ändå inte fram varken C eller D ? När du skapar en systemavbildning med det inbyggda verktyget i Windows 7 inkluderas alla partitioner som krävs för att starta datorn i avbildningen. Eftersom du har en dualboot-konfiguration så har du troligtvis boot-filerna på enhet C: och systemfilerna för Windows 7 på enhet D:, vilket gör att både dessa enheter inkluderas i avbildningen. Då måste du ha en tredje partition på datorn för att spara avbildningen på den interna hårddisken. Enklast i ditt fall är väl att spara avbildningen på en extern hårddisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Enklast i ditt fall är väl att spara avbildningen på en extern hårddisk. Om man inte har en extern hårddisk då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LJ52 Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Om man inte har en extern hårddisk då ? Då gör du som Magnus Simonsson just skrev ovan. "Då måste du ha en tredje partition på datorn för att spara avbildningen på den interna hårddisken." eller önska en USB- disk av tomten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 (edited) eller önska en USB- disk av tomten Jag TROR faktiskt på tomten ! ! ! ! så snälla skoja inte om det !! respekera d;:;:/ Edited December 6, 2010 by Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts