Gå till innehåll

User Profile Service


nasarf

Recommended Posts

Hej,

Vid inloggning till två av mina kontor som fungerar att logga in på de senaste året möttes jag idag av följande meddelande.

"Tjänsten user profile service misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användarprofilen" varpå jag genast loggades ut igen från det kontot. Jag sökte då upp information på Microsoft om att jag kunde gå in i registret och leta upp de felande profilerna och ta bort och ändra där. Men dom fanns inte i registret.

Dom fanns under användarkonton i kontrollpanelen så där raderade jag dom, efter omstart loggade jag in som administratör och försökte skapa två nya konton igen, men då gick det inte att logga in på dom istället. Och så upprepas det hela tiden.

Jag har även kört systemåterställningar 2 månader bakåt i tiden utan resultat.

Har ni förslag på vad jag kan hitta på mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft andra problem med datorn på senare tid, t ex låsningar, blåskärmar, oväntade omstarter?

Skadade profiler kan bero på att hårddisken håller på och går sönder (var noga med säkerhetskopior).

Det kan ju också vara något problem med själva filsystemet, och då hjälper nog chkdsk. Men om hårddisken håller på och går sönder kan chkdsk påskynda det förloppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har kört en chkdisk kontroll och vad jag såg fanns det inte något fel. Finns inget annat jag kan göra för att få ordning på det då? Om hårddisken är på väg att gå sönder så är en omformatering och en nyinstallation inte aktuell kan jag gissa.

Har inte haft problem med låsningar, blåskärmar, oväntade omstarter.

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde precis en sfc /scannnow i kommandotolken efter ett tips av en vän, han berättade dock inte hur jag läser logfilen, scanningen avslöjar att det finns fel i ett antal filer men hur öppnar jag loggfilen sen?

CBS.LOG heter filen och finns i C:\windows\logs\cbs\cbs.log

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev förut om ett antal filer och inte bara en. Var det några filer som lagades också?

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev förut om ett antal filer och inte bara en. Var det några filer som lagades också?

Nej, det var flera filer, med samma namn som jag skrev ovan fast på olika platser.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Har testat hårddisken och den visar inga tecken på att den ska gå sönder enligt de testprogram jag använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...