nasarf Postad Januari 8, 2011 Dela Postad Januari 8, 2011 Hej, Vid inloggning till två av mina kontor som fungerar att logga in på de senaste året möttes jag idag av följande meddelande. "Tjänsten user profile service misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användarprofilen" varpå jag genast loggades ut igen från det kontot. Jag sökte då upp information på Microsoft om att jag kunde gå in i registret och leta upp de felande profilerna och ta bort och ändra där. Men dom fanns inte i registret. Dom fanns under användarkonton i kontrollpanelen så där raderade jag dom, efter omstart loggade jag in som administratör och försökte skapa två nya konton igen, men då gick det inte att logga in på dom istället. Och så upprepas det hela tiden. Jag har även kört systemåterställningar 2 månader bakåt i tiden utan resultat. Har ni förslag på vad jag kan hitta på mer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Januari 8, 2011 Dela Postad Januari 8, 2011 Har du haft andra problem med datorn på senare tid, t ex låsningar, blåskärmar, oväntade omstarter? Skadade profiler kan bero på att hårddisken håller på och går sönder (var noga med säkerhetskopior). Det kan ju också vara något problem med själva filsystemet, och då hjälper nog chkdsk. Men om hårddisken håller på och går sönder kan chkdsk påskynda det förloppet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
nasarf Postad Januari 9, 2011 Författare Dela Postad Januari 9, 2011 (redigerade) Har kört en chkdisk kontroll och vad jag såg fanns det inte något fel. Finns inget annat jag kan göra för att få ordning på det då? Om hårddisken är på väg att gå sönder så är en omformatering och en nyinstallation inte aktuell kan jag gissa. Har inte haft problem med låsningar, blåskärmar, oväntade omstarter. Redigerad Januari 9, 2011 av nasarf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Januari 10, 2011 Dela Postad Januari 10, 2011 Kolla e-sons länkar i inlägget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
nasarf Postad Januari 11, 2011 Författare Dela Postad Januari 11, 2011 Har suttit med länkarna du länkade vidare till idag men jag kommer ingenstans med den supporten som ges på de sidorna. Kanske bör maila Microsoft om detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
nasarf Postad Januari 12, 2011 Författare Dela Postad Januari 12, 2011 Jag körde precis en sfc /scannnow i kommandotolken efter ett tips av en vän, han berättade dock inte hur jag läser logfilen, scanningen avslöjar att det finns fel i ett antal filer men hur öppnar jag loggfilen sen? CBS.LOG heter filen och finns i C:\windows\logs\cbs\cbs.log Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Januari 12, 2011 Dela Postad Januari 12, 2011 Microsoft beskriver det en bit ner på sidan http://support.microsoft.com/kb/929833 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
nasarf Postad Januari 12, 2011 Författare Dela Postad Januari 12, 2011 Lyckades, filen sqmapi.dll som är korrupt men inget av intresse då den tydligen inte har med användarkonton att göra, så jag har kört fast, igen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Januari 13, 2011 Dela Postad Januari 13, 2011 Du skrev förut om ett antal filer och inte bara en. Var det några filer som lagades också? Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
nasarf Postad Januari 13, 2011 Författare Dela Postad Januari 13, 2011 Du skrev förut om ett antal filer och inte bara en. Var det några filer som lagades också? Nej, det var flera filer, med samma namn som jag skrev ovan fast på olika platser. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats. Har testat hårddisken och den visar inga tecken på att den ska gå sönder enligt de testprogram jag använt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.