Gå till innehåll

Kan inte ansluta nätverksskrivare [LÖST]


Greybird

Recommended Posts

Jag har en skrivare HP Color LaserJet 3600 inköpt 2007. HP tillhandahåller ingen drivrutin för Windows7 för denna skrivare. Att ansluta skrivaren till en Windows7 dator fungerar inte för alla dokument. Därför har jag satt in en gammal Vistadator i nätverket med enda uppgift att ha CLJ3600 ansluten. Från 32-bitars Windows7 fungerar utskrifter på CLJ3600 alldeles utmärkt.

Nu har jag köpt en 64-bitarsdator med Windows7. Vistadatorn och 64-bitarsdatorn är så konfigurerade att båda har full tillgång till varandra enligt Utforskaren på resp dator. Diskarna är utdelade med full behörighet till Alla.

CLJ3600 är utdelad på Vistadatorn

De senaste Vistadrivrutinerna för CLJ3600 är hämtade och inlagda på Vistadatorn.

Lägg till skrivare på 64-bitarsdatorn visar den utdelade skrivaren på Vistadatorn.

Valet av CLJ3600 visar Söker drivrutin Hämtar drivrutin Avslutar installationen med Det gick inte att ansluta till skrivaren. Felkod 0x0000007e.

Jag har givetvis googlat på 0x0000007e och provat olika åtgärder utan resultat.

Därefter har jag provat att ta bort X64 som ytterligare drivrutin på Vistadatorn för att få chansen att peka ut 64-bitars drivrutinen på 64-bitarsdatorn, men tyvärr fick jag inte det utan installationsförloppet blev som tidigare.

Det senare visar att det felaktigt kommer en 32-bitars drivrutin från Vistadatorn som givetvis inte fungerar på 64-bitarsdatorn.

Något gör jag fel, men vad? Jag ska givetvis fortsatta att leta på nätet efter en lösning men det kunde ju gå lite fortare om jag någon har ett tips till mig.

Med bilder som dokumenterar händelseförloppet blir inlägget lite långt varför jag har valt att lägga det som en pdf på SkyDrive. Dokumentet når Du med följande länk

Till Skydrive

och Du behöver inte ha ett eget konto på SkyDrive eller logga in.

Redigerad av Greybird
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På forumet Microsoft answers hittade jag sent i går kväll ett färskt inlägg:

http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7hardware/thread/c45a3a57-20c4-4645-8d74-2c30dfb8a4e7

Det ledde mig till en annan tråd från 2007!:

http://social.technet.microsoft.com/forums/en-US/itprovistaprinting/thread/8c3c3d97-9d85-4ab0-9fc8-4b7aba202fb2/

Där hade Melonhead följande lösning 2007-02-12:

-----------------

"I found a solution. Logically it make no sense to me, but it worked so...

Go to Control Panel. Choose printer. Then choose Add Printer.

Choose Add a local printer. Click on Create a new port. The default in the dop down box is Local Port.

Do not change that. Click Next

A dialogue box will appear asking for you to enter a port name. Type in the \\computer name\printer name ie. My computer's name is basement and the printer name is EpsonSty som I typed in \\basement\epsonsty

Yahoo! It worked. Go figure! I guess Microsoft thinks printers on a intranet are local.

Hope his helps someone else so they don't spend the hours I did on it!"

---------------

Melonhead fick väldigt mycket uppskatting och beröm för sin lösning på ett stort problem.

I ett senare inlägg skrev "oldrunnerman" 2009-12-15:

--------------

"Melonhead's solution for Vista also works with Windows 7. Thanks Melonhead!!!!

--------------

Jag provade Melonheads lösning på mitt problem, Och det fungerade!! Nu kan jag skriva ut på Vistadatorns CLJ 3600 från 64-bitarsdaton.

fast med lite biverkningar. Från 64-bitsdatorn kan jag inte se Vistadatorn under Nätverk. Det kan jag dock kringgå genom att göra Anslut nätverksenhet (återanslut vid inloggning) och få Vistadatorn under en bokstav. Det blev så här efter omstart. Jag startade om för att se om fixen fortfarande fungerade efter omstart. Före omstarten kunde jag se Vistadatorn på normalt sätt under Nätverk.

Den som förstår mekanismerna bakom det här sättet att komma till rätta med problemet inser säkert vad som är fel och hur det kan åtgärdas på rätt sätt. Underligt att Windows inte löst det här problemet under 3 år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som förstår mekanismerna bakom det här sättet att komma till rätta med problemet inser säkert vad som är fel och hur det kan åtgärdas på rätt sätt. Underligt att Windows inte löst det här problemet under 3 år!

Det är det vanliga sättet att installera en utdelad skrivare på...

Antagligen behöver du aktivera NetBios över Tcp/ip på vista och ev w7 datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...