Gå till innehåll

Kontakterna har försvunnit


Recommended Posts

Hej!

Jag använder Windows 7 + Windows Live Mail.

Plötsligt har alla mina kontakter försvunnit från Windows Live Contacts. De finns inte längre i detta register.

Har sökt igenom datorn men hittar inga filer med någon av denna ändelse .vcf , .cvf , .wab , eller .contact.

Windows Live Mail måste väl spara dessa kontakter någonstans på datorn i en fil.

Vad heter denna fil och kan jag importera tillbaka mina kontakter från den?

Mycket tacksam för hjälp.

Hälsn,

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar.

Har tyvärr inget live-konto.

Men dessa kontakter måste väl lagras i en fil på datorn, eller?

Jag lade upp en ny kontakt för att testa men kan inte hitta den någonstans på datorn. Ligger den i programmet på något sätt?

Det rör sig om många kontakter annars hade jag struntat i det.

Någon annan som har ett tips?

Hälsn,

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kör några stycken gmail konton som är kopplade till Windows Live Mail. Laddar ner alla mails.

Kan inte komma ihåg att jag har något Windows Live ID. Är detta något man lägger upp själv eller får man det till mail programmet? Är inte så kunnig på detta.

Kontakterna måste väl ligga på min dator, eller?

// Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet :)

Kanske saken redan kommit ur världen & hoppas frågan fann sin lösning. Alltid retfullt när man förlorar viktiga meil och filer. Hade jag bara kört WLM själv så hade jag kanske kunnat ge bättre ledtråd men vill ändå lämna en extra tankegång ifall det kan hjälpa upp läget.

Skulle det vara så som du misstänkte ifrån början att programmet sparat kontakterna i en fil på datorn vid sidan om programmet så kan det ju ibland falla sig olyckligt och data förloras, exempelvis vid snabb avstängning, krash & liknande.

I ett sånt fall om filen inte kan hittas i systemet så kan det finnas en liten chans iaf att hitta filen via en forensisk genomsökning av hårddisken med diverse Recovery program.

Om man har tur vill säga, för det hänger ju också på att detta görs så snart som möjligt och att aktuell hårddisk helst inte får användas eftersom detta minskar utsikten för hitta det man söker efter.

Om du vill finns ett program som jag själv nyligen använt och kände mig mycket nöjd med i jämförelse med en del andra program som inte riktigt klarade av att undersöka lika grundligt. Hade du passat på för bara några dagar sedan så gav dem bort detta helt gratis men återkommer säkert igen.

http://www.easeus.com/giveaways/drw/ Kanske dock inte så lämpligt i detta fallet om nu bara en styck disk används i ditt fall då program helst inte bör installeras på samma som ska undersökas.

Bättre köra Hiren's BootCD v.13.0 isåfall som är en Live CD fullspäckad med alla tänkbara verktyg och t.o.m ett tio-talet recovery program, bara välja & vraka :)

Strategin är då att starta datorn med denna skiva i släden och gå in och skanna av disken i offline-läge (ej inloggat läge).

Bara ladda ner iso-filen (helst till annan dator eller USB minne) och därefter bränna filen på egen CD som du sedan använder & kör allt ifrån direkt in i RAM-minnet.

Filen hämtas i zip format här

Men tycker nog ändå att det vore skamm av G-mail om dina kontakter inte borde kunna hittas i ett eller flera av dina konton på webben. Kolla där först för dem finns säkert sparade där online :rolleyes:

Lycka till Peter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...