simmesimme Posted February 11, 2011 Share Posted February 11, 2011 Hej gott folk. Satte på datorn idag och fick se att alla ikoner var likadana. Den ikonen som visar att windows inte kan hitta programmet. Det enda programmet som fungerar är explorer. Har jag rätt när jag tänker att jag ska göra en systemåterställning ifrån felsäkert läge för att fixa detta? isf.. hur var det man gjorde detta. Har fått fantastisk hjälp i detta forumet förut så jag hoppas att någon har tid och lust att skriva hur jag går till väga. tack /Simme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted February 11, 2011 Share Posted February 11, 2011 Starta om datorn i felsäkert läge genom att trycka F8 upprepade gånger under uppstarten och välja felsäkert läge i menyn. Systemåterställning hittar man så här: Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simmesimme Posted February 12, 2011 Author Share Posted February 12, 2011 Tack Cecilia. Detta fungerade dock inte. När jag startar i felsäkert läge så är ikonerna fortfarande likadana och även systemverktyg så jag kan inte återställa den vägen. Förslag på åtgärd någon? mvh /S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Återställa ikon-catchen kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Okej, det är tydligen filassociationerna som blivit fel. Förslag 1: Starta datorn i "felsäkert läge med kommandotolk" i stället och skriv in kommandot: %systemroot%\system32\restore\rstrui.exe Avsluta med att trycka på Enter. Förslag 2: Använd "EXE File Association Fix" på sidan http://www.dougknox.com/xp/file_assoc.htm och läs under NOTE hur du ska göra för att få igång registereditorn och där kan du importera .reg-filen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simmesimme Posted February 12, 2011 Author Share Posted February 12, 2011 Kungligt Cecilia, förslag nr 1 fungerade alldeles utmärkt! Nu är alla ikoner tillbaka i sin naturliga form och programmen fungerar som de ska. Stort tack!!! mvh /Simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts