Gå till innehåll

"Grey out"


frederik

Recommended Posts

Japp, det du nämner kallas "Secure desktop", och om du stänger av det så slipper du den grå skärmen men ger lite avkall på säkerhet. Försumbart skulle man kanske kunna säga...

Stäng av det genom att antingen starta secpol.msc > Lokala principer > Säkerhetsalternativ > User Account Control (UAC): Växla till säkert skrivbord... och sätt den till Inaktiverad.

Eller om du kör Home-edition som saknar secpol.msc så starta regedit och gå till

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

Skapa ett DWORD-värde men namn

PromptOnSecureDesktop

och sätt värdet till

0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Andreas, men jag vill jo inte stänga av UAC, bara släppa det irriterande grey-out på skärmen, det räcker med att mitt skägg och tinningar är gråa och behöver knappast denna markör när UAC aktiveras

Jag menar att det finns något "tweak" där eliminerar "Grey-Out", men inte påverkar UAC.

Jag får väl gräva i minnet (det organiska) och hitta tweaket och såklart publicera det här då knappast jag är den enda där anser "Grey-Out" är onödigt och dessutom stjäl båda minne och CPU.

Redigerad av frederik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh tack så mycket Andreas, det fixet kommer appliceras pronto och trots allt vet jo vi två gamla IT-stötar jo att säkerheten sittar mellan öronen och fel-40 (avståndet mellan nos & skärm) är vanligsta orsaken till digitala missöden :)

Ha en trevlig helg och tack för hjälpen.

Edit: redan fixat och fungerar perfekt...

Redigerad av frederik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallo där allesammans :)

Tackar ja med för givna ledtrådar till få bort "dimmern" som visas när UAC triggas igång.

För egen del så har jag märkt att just denna funktionen tar tid på sig och fördröjer processen för användaren så de nära på upplevs onödigt långsamt.

Får se om detta hjälper upp farten lite för UAC prompten, har ändrat inställningen i två system med Win7 nu efteråt.

Antar också att göra inställningar i Windows verktyg för principer kan erbjuda lite bättre & fler alternativ.

Råkade också göra en jämförelse mellan Lokal grupp princip och det vanliga gränssnittet via Kontrollpanelen i Windows.

Det tycks fungera lika i båda riktningar, ändras inställningen i den ena, så ändras samma också på motsvarande.

Kör i Startmenyn:

UserAccountControlSettings.exe

(Notera sliderns läge & texten intill)

Edict: Tack för upplysningen frederik & kul se dig tillbaka!

qJeDc.png

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...