Gå till innehåll

Borttagning av administratörskonto


lavie

Recommended Posts

1. Jag har lagt in två användarkonton på min dator.

2. Jag har givit båda kontona behörigheten "Datoradministratör".

3. Jag har försökt att ta bort ett av kontona men det går inte. Jag får svaret "Permission denied"

4. Jag har försökt att välja en ny kontotyp för samma konto men det går inte heller. Jag får samma svar som i 3 "Permission denied".

Kan någon anvisa en lösning på detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Prova det här...

Kontrollpanelen/Administrationsverkyg/Datorhantering/Lokala användare och grupper/Användare...

...högerklicka på önskad användare och välj "Ta bort".

Det fördefinierade administratörskontot och gästkontot kan inte tas bort.

Edit:

Du måste naturligtvis vara inloggad som admin på ett annat konto än det du tänker ta bort.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

De två konton som det handlar om är benämnda Rolf respektive Siv Jag har definierat båda med rättigher som Admisitratör. Det finns ett Gästkonto som är inaktiverat. Några andra konton finns inte.

Jag loggade ut från kontot Rolf, det som jag vill ta bort.

Jag är därefter enbart inloggad på kontot Siv.

Jag följde din instruktion och kom fram till mappen Användare.

I den mappen finns "filer" med följande Namn/Besskrivning

Administratör Fördefinierat administratörskonto för datorn/domänen

Gäst x Fördefinierat gästkonto för datorn/domänen

Hjälpassistent x Fjärrhjälp-konto

Rolf

Siv

SUPPORT_388945a0 x Detta är en tillverkares konto för tjänsten Hjälp- och supportcenter

x betyder att filen är kryssad, vitt x på röd botten

Jag högerklickade på Rolf och sedan på Ta bort och fick svaret: Följande fel uppstod vid försök att ta bort användaren Rolf: Åtkomst nekad

Har du någon kommentar?

Jag har aldrig definierat något lösenord för kontot Rolf men under Egenskaper för Rolf Allmänt finns en grön bock i rutan "Lösenordet upphör aldrig att gälla".

Mvh

Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att gissa orsaken till att du nekas åtkomst, men du kan prova att logga in på det fördefinierade Administratörskontot och försöka ta bort "Rolf" därifrån. Det är Windows "riktiga" administratörskonto, och därifrån borde det definitivt fungera.

För att komma åt Administratörskontot gör du följande...

  1. Logga ut!
  2. Tryck [Ctrl]+[Alt]+[Delete] 2 ggr i följd, så att du får upp inloggningsdialogen (se bild)
  3. Skriv in Administratör för svenskt Windows, Administrator för engelskt, och lämna lösenordsrutan tom.
  4. Tryck OK

post-1936-0-74084100-1299653594_thumb.pn

Jag har aldrig definierat något lösenord för kontot Rolf men under Egenskaper för Rolf Allmänt finns en grön bock i rutan "Lösenordet upphör aldrig att gälla".

Det är standard, och visas oavsett om du har satt något lösenord eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver in Administratör i stället för Siv som står som användarnamn när Windows-inloggning kommer upp.

Jag skriver inte in något lösenord, det står inte heller något i det fältet när Windows-inloggning kommer upp.

Jag får fölajnde inloggningsmeddelande:

Du loggades inte in. Kontrollera att användarnamnet och domänen är korrekta och skriv sedan ditt lösenord igen. Observera att du måste skilja på gemener och versaler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det verkar som om någon har begränsat ditt handlingsutrymme rejält. Är det möjligen en företagsdator som är medlem i någon domän? Sådana datorer brukar vara försedda med Admin-lösenord och lite andra begränsningar.

Det enda jag kan komma på just nu, är att ta bort Admin-lösenordet med ett "offline-program" som startas från en s.k "Live-CD". Exempel på sådana program är Offline NT Password & Registry Editor och Ophcrack

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är privat. Det är en laptop: Dell Latitude E5400. Den har bara använts i hemmiljö.

Den och en annan likadan dator har via en trådlös router anslutning till Internet med mobilt bredband.

Kan det faktum att jag använder brandvägg och antivirus/antispyware från ZoneAlarm inverka? Dvs att ZA utan mitt medvetna godkännan har ändrat inställningar i min dator alternativt att någon annan skaffat sig access och gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst som klarar av att logga in på Administratörskontot kan naturligtvis också sätta lösenord på det. Och med lite datorkunskaper kan man också konfigurera div. begränsningar.

Nu vet jag inte hur just Dell gör, men man kan också tänka sig att det är datortillverkaren som har konfigurerat dessa begränsningar, eftersom jag utgår ifrån att datorn är köpt med förinstallerat Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, dom är inte helt lätta att hantera. Det finns betydligt enklare program, men dom är inte gratis. Ett bra exempel är Windows Key.

Ett alternativ kanske kan vara att installera om Windows? Det skulle ge dig en ren installation utan några administrativa restriktioner, samtidigt som du blir av med "Rolf". Det är dessutom nyttigt för datorns allmänna prestanda, då ett XP-system tenderar att bli segt och långsamt efter ett par års användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...