Gå till innehåll

Fastnat vid återställning


kath

Recommended Posts

Hej.

När dottern skulle sätta in laddaren till sin laptop så gick det inte att ladda. Därefter kom det upp en vit skärm med texten: System Restore

Detta program kommer att formatera hårddisken (RADERA ALL DATA)

Programmet kommer att återställa datorn till ursprungligt skick.

Sen står det med röda bokstävet: ALL DATA KOMMER ATT RADERAS.

Om du behöver ta en backup av datat klickar du på Avbryt.

Om du är redo klicka "Återställ min dator".

Längst ner finns det två rutor man kan klicka: "Återställ min dator" och "Avbryt"

Jag har klickat på "Avbryt", (3ggr) efter ett tag så slocknar datorn och därefter startas om, kommer då upp en massa text, och därefter kommer samma meddelande (se ovan)upp.

Jag vågar inte klicka på "Återställ min dator" med risk för att all data försvinner..? Dottern har en hel del skolarbete där.

Tack på förhand Mvh Katie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag började med att redigera titeln på din tråd :)

Vad du än gör så återställ inte datorn innan du fått klarhet i vad som kan ha gått fel och eventuella lösning. Precis som det står så kommer datorn fabriksåterställas och alla dokument försvinner.

Du skriver att efter att du tryckt "avbryt" ett antal gånger så startar datorn om och det kommer upp en massa text innan återställningsalternativet kommer upp. Har du någon chans att försöka se vad det står i den texten som flashar förbi precis innan det?

Vad är det för dator? Märke och modellnummer hjälper en bit på traven.

Mvh // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet "laddaren" eller något annat.. Om batteriet sätts på plats när datorn är gång, så orsakar detta med all säkerhet en vad man kallar elektrisk chock för komponenterna i datorn och systemet havererar, precis som om man drar ur strömsladen i väggen till datorn. Ett nytt färdigladdat batteri kan kanske hjälpa upp situationen, annars blir det en återställning som systemet säger eller en ominstallation av datorn.

Man måste alltid sätta dit grejerna i rätt ordning, annars kan precis detta uppstå. Det finns alltid angivet i manualen, hur man hanterar inkoppling av strömadaptern till den bärbara datorn, även om batteriet är borttaget. Man kan alltså inte sätta dit batteriet när datorn är igång, eller bör kanske inte göra det, med risk för chock mm.

Tips, kolla manualen!

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tusen tack för era svar och redigering av titeln :)

Efter att jag klickat "Avbryt" så kommer det upp: Datorn kommer att startas om

Texten som kom upp efter omstart fotograferade jag och skrev av från min dator :P Här är texten:

Windows failed to start

A recent hardware or software change might be the cause.

If Windows files have been damaged or configured incorrectly.

Startup repair can help diagnose and fix the problem.

If power was interrupted during during startup choose start Windows normally

(use the arrow keys to highlight your choice

Launch Startup Repair (recommended)

Start Windows Normally

Seconds until the highlighted choice will be selected automatically: 21

Description: Fix problems that are preventing Windows from starting

Laptopen är en Lenolo ThinkPad W7 Intel Core Type 0196-5PG S/N LRZVGG510/05

Produkt id 01965PG

Någon manual har vi inte, detta är en lånedator från skolan under gymnasietiden. Har försökt få tag på ansvarig där. Vet ju inte om jag ens vågar stänga av den.. :o

Dottern får nog lämna in den till skolan imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När texten kommer så får du få möjligheten att starta Windows normalt...

Start Windows Normally

Seconds until the highlighted choice will be selected automatically: 21

Se till att "Start Windows Normally" är markerat ock tryck på enter... innan tiden gått ut (de 21 sekunderna som du själv skriver). Se om datorn startar...

Kommer du väl in i Windows så tar vi det därifrån om det ens kommer behövas... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...