Gå till innehåll

Nyinstallation på Serial-ATA disk.


Gepe

Recommended Posts

Hej.

Finns det något enkelt sätt att ta reda på om man kan göra en nyinstallation av Windows XP Home inkl. SP2 på en SATA-disk utan att behöva installera särskilda drivrutiner för hårddisken?

Har en ny dator utan diskettstation.

Med enkelt menar jag inte att först testa att installera för att sedan upptäcka att det inte funkade. ??? ??? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gepe

Med SATA diskar vet man aldrig......... ;)

1. Kolla sitt moderkort noga dvs senaste BIOS version samt hur konfig BIOS ska

se ut för en burk med SATA disk.

2. Kolla SATA diskens tillverkare om vilken drivrutin som ska användas.

(dvs oftast inte den som levereraras med... ;)  )

Känner inte till att XP har SATA drivare med bland drivrutinerna, tror inte det.

3. Googla på båda ovanstående för att se om det är problem med en viss typ av

moderkort/SATA disk.  (Både vanliga resultat samt grupper)

4. Sedan kanske man kan vara ganska säker på om det funkar eller ej.....

;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej plun.

Har googlat runt en del i ämnet, utan att bli särskilt mycket klokare. En del påstår att de lyckas utan särskilda drivrutiner. Andra hävdar att det krävs XP med SP2.

För att komplicera det ytterligare så lyckas andra inte ens med drivrutiner på diskett.

Nåja, jag har en recovery-cd att tillgå + några ghostbackupar så jag är inte helt strandsatt.

Jag ville bara checka av om möjligheter att i framtiden göra en ren XP-installation utan "lull-lull" som ligger med i ett förinstallerat operativsystem.       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo som Stenis skrev så kanske en integrerad SP2 fixar det....... ???

MS är inte så intresserade av SATA, man har missat det i Defendern också,

något som industrin själv dragit fram.

Annars får du bygga en egen med Barts PE builder   ;)   

http://www.nu2.nu/pebuilder/

Jag skulle ha med mig den riktiga drivaren för att vara säker.

(plus då det här med BIOS innan men det har du då kollat)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du...

Om jag går in i BIOS så kan jag se att de två diskarna (Seagate Barracuda 7200.7 SATA 160023)

är placerade som "Third IDE Master" och "Third IDE Slave".

Vidare finns där en "OnBoard PCI S-ATA Controller" med alternativet "Native" valt. Detta kan ändras till "disabled" eller "raid".

I enhetshanteraren under IDE ATA /ATAPI-styrenheter ser man två primära och två sekundära IDE-kanaler. Därefter följer "SiS PCI IDE Controller" samt "Standard-Dual Channel PCI IDE-Styrenhet"

Om jag klickar upp "SiS PCI IDE Controller" står det Silicon Integrated System som tillverkare.

Drivrutinerna ser ut att vara Microsofts egna (atapi.sys, pciide.sys och pciidex.sys)

Om jag klickar upp "Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet" står det  Standard-IDE ATA/ATAPI-styrenheter som tillverkare. Samma drivrutiner som under "SiS PCI IDE Controller".

Jag har inte gjort några installationsförsök utan ville enbart checka av framtida möjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min dator, att windows inte hittade min S-ata disk men den fanns med i BIOS.

Kollade runt lite och fann då att på min skiva till moderkortet så fanns det en fil som man skulle köra för att få drivrutiner till S-ata.

Vid installationen så väljer man att installera med SCSI installation och sedan väljer man att drivrutinerna finns på annan plats d.v.s diskett, usb-minne eller på annan partition och sedan funkade det att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...