Gå till innehåll

Uppackning, start o root....HTC Sensation


plun

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jo då kunde man inte hålla sig längre och begav sig till Elgiganten och brände av 4979:- surt förvärvade pengar......;) Har man nåt att pillra med när man har semester.

HTC fick tyvärr hjärnblödning och låste bootloadern.....men nu hackas det friskt samt att HTC lovat att ta bort skräpet som blockerar bootloadern. :angry:

Info om luren:

http://www.htc.com/se/product/sensation/overview.html

Lite uppackning o start

7KAVUs.jpg a1ZzOs.jpg OFZSxs.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------

- Bökade sedan med Internet-uppkopplingen, av någon outgrundlig anledning så hamnade jag på services.telenor.se som APN plus bakom en proxy..... bytte till en ren internet.telenor.se

- Gmail... svor några ramsor över att man måste fylla i ordigenkönning som knappt är läsbart.....:P

- Spotify, ua :)

-----------------------------------------------------------------------------

Sen var det dags att roota och jag följde Joel Bs tråd hos XDA

New 100% reliable "temp root" for Titanium Backup (won't stop working until reboot!) - xda-developers

Jag fick lägga USB i felsökningsläge för att få det att funka.

C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools>adb push fre3vo /data/
local/tmp/
adb server is out of date.  killing...
* daemon started successfully *
225 KB/s (9704 bytes in 0.042s)

C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools>adb shell "cd /data/lo
cal/tmp ; chmod 755 fre3vo ; ./fre3vo"
adb server is out of date.  killing...
* daemon started successfully *
Locating access point...
Exploit area found. Please wait.
Exploiting...
Exploit complete. Please reconnect via 'adb shell'

C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools>adb shell "mkdir /data
/bin ; mv /data/local/tmp/fre3vo /data/bin/"
adb server is out of date.  killing...
* daemon started successfully *
mkdir failed for /data/bin, File exists

C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools>adb push root.sh /data
/bin/
adb server is out of date.  killing...
* daemon started successfully *
16 KB/s (67 bytes in 0.004s)

C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools>adb shell "chmod 4555
/data/bin/su ; chmod 755 /data/bin/root.sh"
adb server is out of date.  killing...
* daemon started successfully *

C:\Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools>adb shell "/data/bin/r
oot.sh"
adb server is out of date.  killing...
* daemon started successfully *

Ovan ser man då när säkerhetshålet öppnas..... jag fick köra det 2 gånger innan det funkade.

Dalviksmonitorns logg smattrar på bra.... saknas nog en hel del optimeringar.

Skärmdumparna är gjorda med ddms som medföljer Androids SDK.

NW5fws.jpg

Titanium rootad... :D

BNaZQs.jpg

Sen lite moddningar och nu är det bara resten kvar att undersöka.......Sense 3.0 är klart snabbt...:D

Mycket trevlig lur efter några timmars pillrande... :)

UkcM3s.jpg

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Njau nu har du nog missuppfattat det här.......

- HTC har inte ett smack med att göra vad jag kör för mjukvara på min lur, jag valde Android just på grund av det skälet, därför låste jag då upp bootloadern så att jag kan installera CWM och flasha precis vad jag själv vill ha. Jag bestämmer inte HTC !

- Sense 3 är det läckraste jag kört med en lur, kanon !!.... :)

(med min gamla Hero så var Sense 2 en seg smet)

- Eftersom jag nu väljer själv så har jag valt LeeDroids rom, en cool kille som är "chef in the kitchen", romen är konservativ och gör inga äventyr.

Info:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1181137

- Nu vill jag sedan ha en liten kick med min lur och kör då överklockat med Unity-kärnan, HTC har inte ett smack med vilken frekvens jag kör min CPU..... :P Just nu 1512 Mhz, 1620 funkar också bra.

- Angående Sense så finns det då "troll" som febrilt baktalar detta och bakgrunden är att Sense är proprietärt...HTC har licensen för Sense.

- Slutligen så är sådana här teman kanon, minimalisterna får spader.... :P :P

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1191424

Hela temat kräver då en rootad lur för att kunna flashas.

Jag har aldrig kört en mäktigare lur än Sensation...... ren råkraft !! :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha... du valde en ROM med Sense. Jag skummade bara igenom som snabbast.

Men du har helt rätt, man ska naturligtvis ha ut så mycket som möjligt av sin telefon. Jag gjorde detsamma, som sagt. Själv använde jag färdiga bat-filer för att både nedgradera bootloadern till en som är "rootbar" samt att få Clockworks recovery.

HTC har meddelat att Desire HD inte kommer få Sense 3 och så kan vi inte ha det. Jag kör dessutom "reklamfritt" och det är en av anledningarna för att jag rootar... en reklamfri lur kräver root. Senaste Gingerbread 2.3.4 är också en anledning, då den är helt klart den bästa för telefonen gällande batteritid osv. Senaste Radio-uppdateringen ovanpå alltihop och jag har fördubblat batteritiden.

Gällande överklockning osv så är jag inte så petig. Låter proffsen ta hand om det och installerar de beprövade ROM som finns, överklockade eller inte. Den jag kör nu är aningen överklockad med det är väldigt stabilt och väääääldigt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo och med Sense 3 får man ju också den totalt onödiga men helläckra karusellen.... :D

Batteritiden fick jag ordning på med senaste rom samt Juice Defender

Info:

https://market.android.com/details?id=com.latedroid.juicedefender&hl=en

Kärnan och överklockning intresserar mig eftersom jag vet hur mycket man kan optimera en Linuxkärna.

Tyvärr har inte HTC levererat "kernel sourcen" än för 2.3.4 uppdateringen.

Med kärnorna nu så har det blivit "reversed engineering" och man får "trycka in" drivarpaket, dual core är inte alls optimerat just nu.

Sen upptäckte XDA communityn snabbt att med just Sensation så är det massor med plats för en överklockning, den är underklockad av någon anledning men man bör kombinera överklockning med en undervoltning för att behålla bra batteritid.

Så det finns massvis kvar för att optimera en Sensation.... och jag väntar inte på att HTC gör det.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Jo Sensation fick en julklapp med en läckt version av ICS samt Sense 3.5

Så klart det var en svensk som fick prångla ut bygget till vågade Guinea-pigs

Men det funkar fint....... HTC har också valt att stanna kvar i Sense och det tycker jag är bra.

Info:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1403859

Kul... !! :lol:

WdMEv.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...