Gå till innehåll

[Löst] Windows startar inte efter uppgradering.


cjb

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Efter att ha uppgraderat mitt system med nytt mb, cpu och minne bootar inte windows.

Det gamla systemet var ett mb med sockel 775 och en core 2 duo (E6750) cpu samt ddr2 minne.

Det nya är ett mb med 1155 sockel, i5 2500k cpu och ddr3 minne.

Detta innebär också att jag gott från vanlig bios till nya EFI.

I min enfald trodde jag W7 skulle klara detta och gjorde därför endast en systembackup och inte manuella backups på t.ex. favoriter och mail.

Så frågan är om jag nu sitter i skiten och tvingas till en nyinstallation där jag inte kan använda min systembackup (den ligger på separat hd)?

Vad som händer är att systemet bootar fram till man ser "starting windows", men sen när det skall gå vidare så blåskärmar det.

Vad tor ni, går detta att lösa på något sätt så jag kan komma in i befintlig installation?

Edit:

Lyckades starta upp i gamla konfigurationen och göra tillräckligt med backup för nyinstallation.

Redigerad av cjb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste installera om eftersom du bytt till EFI, men troligen också för det nya moderkortet.

Din data kan du föra över till en annan disk/usb-minne med hjälp av någon Live-CD typ Linux, innan du installerar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste installera om eftersom du bytt till EFI, men troligen också för det nya moderkortet.

Din data kan du föra över till en annan disk/usb-minne med hjälp av någon Live-CD typ Linux, innan du installerar om.

Kan man inte göra någon form av reperation?

Systembackupen ligger redan på annan HD, tror du man kan använda den efter nyinstallation om inte reperation fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej det finns inget alternativ till ominstallation, tack vare EFI. Sedan är det så också, att man nästan alltid måste installera om när man byter moderkort. Åtminstone BÖR man göra det... även om man med lite trixande ibland kan få igång systemet på en gammal installation.

Den gamla systembackupen har du ingen nytta av när du väl har installerat om. Däremot kan du ju plocka ut dina filer ifrån den om dom finns med där, och beroende på vad för sorts backup det är. Du kan ju boota på en Live-CD och undersöka om allt du behöver finns på backupdisken. Annars för du över det som saknas från systemdisken innan du installerar om.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det finns inget alternativ till ominstallation, tack vare EFI. Sedan är det så också, att man nästan alltid måste installera om när man byter moderkort. Åtminstone BÖR man göra det... även om man med lite trixande ibland kan få igång systemet på en gammal installation.

Den gamla systembackupen har du ingen nytta av när du väl har installerat om. Däremot kan du ju plocka ut dina filer ifrån den om dom finns med där, och beroende på vad för sorts backup det är. Du kan ju boota på en Live-CD och undersöka om allt du behöver finns på backupdisken. Annars för du över det som saknas från systemdisken innan du installerar om.

F***n också, backupen är gjord med W7:s eget och jag markerade samtliga filer och systemavbild.

Har egentligen inte så mycket emot att göra en ominstallation om det inte varit för att jag glömde göra en manuell backup på mina favoriter (Chrome) och min mail (Live klienten).

Jaja, får se vad jag lyckas rädda :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...