Gå till innehåll

Dela skrivare mellan datorer i ett nätverk.


JonnyS

Recommended Posts

Hej!

Har en WinXP 32 bitars dator som jag kör som servermaskin i mitt nätverk med bl.a alla mina två skrivare anslutna. Den ena skrivaren är en Canon Bubble-Jet BJC-4300 ansluten via en traditionell skrivarport, den andra är en Canon PIXMA iP4500 ansluten via USB.

Nu har jag installerat en Windows 7 64 bitars maskin i nätverket. Och från denna vill jag kunna skriva ut på skrivarna anslutna på Winxp 32 bitarsmaskinen. Win7 hittar skrivarna i nätverket, det är inga problem, men Win7 hittar inga lämpliga drivrutiner att installera, och det är ju klart, det finns inga 64 bitars drivrutiner på 32 bitars maskinen att ladda ned till 64 bitars maskinen.

Det verkar inte finnas någon 64 bitars drivrutin till BJC-4300. Kopplar jag in iP4500 till Win7 så installeras en drivrutin, den måste väl ligga i Win7 installationen?

Men hur skall jag få det att fungera som tidigare? Dvs Win7 skall kunna skriva ut via WinXP datorn, jag har andra XP-datorer som också använder samma WinXP för sina utskrifter.

Kan man över huvud taget skriva ut från en 64 bitars dator till en skrivare ansluten till en 32 bitars dator?

Kan få det att funka tvärt om, skriva ut från WinXP 32 bitars till skrivare anslutna till Win7 64 bitars dator?

/Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon..

When connecting these printers to a Windows 7 computer connected to the Internet, the Inbox printer driver from Windows Update will be installed.

Det ska fungera.. antagligen får du installera skrivaren manuellt, för att sedan koppla in den på nätverket igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...