Gå till innehåll

Trasslande USB-minne - kan man få tillbaks filerna? (Troligen löst)


perbear

Recommended Posts

Jag har råkat ut för att mitt USB-minne som jag använder när jag är ute och reser och jobbar på annan plats krånglar.

Nåt hände i ett översättningsprogram som jag använder, fick avsluta det och tänkte inte så mycket mer på det. Förrän jag skulle öppna minnet för att fortsätta med arbetet. Jag fick en chock när det inte syntes i utforskaren. För den syns i devices and printers. Troubleshooting ger ingenting.

Men som sagt, den syns inte i Utforskaren.

Jag är säker på att den inte är trasig rent mekanisk utan att den har fått hicka nånstans och att en av två saker har hänt eller bägge;

1. Filen stängdes och uppdaterades aldrig utan är på nåt sätt markerad ÖPPEN.

2. USB-minnets index är inte uppdaterat och bara förvirrat

Och av denna/dessa anledningar så visas ingenting i Utforskaren.

Kan det vara så?

Finns det något botmedel? Jag är osäker på om jag har nåt annat viktigt på USB-minnet som jag inte kan undvara men arbetsfilen är numera omarbetad (5 timmar extra arbete) men sparad på annat sätt så om det gäller att kasta den på nåt sätt så gråter jag inte över det.

Helst vill jag få tillbaks filerna som finns där så att jag antingen kan använda minnet ytterligare eller överföra de filer som är viktigast till ett nytt ställe. Vad säger ni? Finns det nåt botmedel/hjälpverktyg?

Per

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son, nej den syns inte i diskhanteringen/disk management. Fortfarande syns den i devices and printers och där anges den som att den fungerar utan problem. Felsökningen hittar inte heller något. Så frågan kvarstår. Dels kan det vara ett indes som det är knas med? Kan man göra nåt åt det och få tillbaka de flesta filerna som finns på minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om MiniTool Partition Wizard kan hitta minnet, finns det kanske en chans att det även kan återställa partitionstabellen, men jag misstänker ändå att det är ett hårdvarufel eftersom den inte syns i diskhanteringen.

Partition Find and Mount är ett annat program värt att testa. HDD Low Level Format Tool är en sista utväg för att kanske rädda själva hårdvaran om möjligt. Data är dock räddningslöst förlorad med det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, e-son, det blev ingen träff i något av programmen, vilket då måste innebära att något hände med USB-minnet eller snarare med indextabellen så att det inte går att få fram informationen. Jaha, bara att slänga i övriga elektronikskroten. Synd för det har varit en typ av USB-minne som jag gillar.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...