Gå till innehåll

windows 2000 professional/windows xp


margrehte

Recommended Posts

Jag har nu 3 datorer att fixa, blev chockad då 2 av dom var windows 2000 (trodde inte att sådana fortfarande var i bruk) tredje är windows xp och alla datorer används bara till att surfa, anmärkningsvärt är att ingen brandvägg eller virusskydd är installerad på någon av dom.Vänder mig till er på grund av att minnet ju är begränsat på dessa datorer och då funkar det väl inte med vilket skydd som helst ?

Googlat och då fått upp dessa förslag:free-av.com / free.grisoft.com / kaspsersky internet security,

någon som vet vad som funkar ?

windows xp är en bärbar och den lyckas jag inte starta upp utan blir bara svart ruta med markör som blinkar, var hittar jag hur jag gör ett verktyg på usb-sticka som går att starta upp med ?

Om jag får in en smittad dator och kopplar den till mitt modem,blir det skit då med modemet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två datorer som är fulla med säkerhetshål och har använts för att surfa med, då rekommenderar jag ominstallation för det går ju inte att vara säker på att man får dem rena eftersom det är så få program som går att köra.

AVG Free verkar kräva Windows XP eller nyare http://www.avgfree.com.au/system_requirements.cfm

Liksom Avira Free http://forum.avira.com/wbb/index.php?page=Thread&postID=1123367 Microsoft Security Essentials http://windows.microsoft.com/en-US/windows/products/security-essentials/product-information?T1=sysreq och Kaspersky http://www.kaspersky.com/kaspersky_anti-virus

Avast ser ut att kunna gå på Windows 2000 Professional med SP4 enligt http://www.avast.com/free-antivirus-download

Hur långt kommer uppstarten av XP-datorn? Är det redan i BIOS det blir stopp eller är det efter att Windows har börjat starta?

Går det att starta datorn i felsäkert läge?

Är du ute efter att rädda viktiga filer?

Det finns skadliga program som ändrar inställningar i routern om man inte har bytt inloggningslösenordet i routern (ej samma sak som krypteringsnyckel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättetack för bra och snabba svar.Wheninrome du skriver "Däremot skulle jag inte koppla den till ett nätverk i.o.m risken för att den då kan smitta andra datorer på nätverket" jag har verkligen försökt få fram info om hur en smittad dator kan smitta andra,enda jag hittat är om man klickar på en länk eller foto el liknande som man fått från den med smittad dator,hur annars kan det smitta ?.

Svar till Cecilia: jag ser bara blixtsnabbt en bild och sen svart, har försökt flera gånger starta och samtidigt testat F1/ F8/ F 11

utan framgång. Tyvärr har inte alla råd med dator utan tar tacksamt emot gamla från vänner, har/får även in windows 7 och tänket är samma där "underhåll/uppdateringar och säkerhetsskydd vet jag inget om så det struntar jag i,kommer jag bara ut på nätet så är jag nöjd". Jag skall kolla in Avast och AVG skyddet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i en dator kan se en utdelad mapp i en annan dator, så kan ett skadligt program göra samma sak och kopiera över skadliga filer till den utdelade mappen, som ett exempel.

En bild som hör ihop med BIOS? Om det inte går att komma in i BIOS ens med rätt tangent, enligt datorns manual som finns på tillverkarens webbplats, så går det ju inte att installera om Windows och troligen inte heller starta från något USB-minne. Blinkande streck blir det ofta vid hårdvarufel.

Hur reagerar folk om du berättar att det kan innebära att någon annan kommer in på deras facebook-konto och kan lägga in barnporr där? Eller använda deras mejlkonto för att skicka barnporr till pedofiler? Båda delarna kan leda till att deras dator beslagtas av polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker starkt att det är hårdvarufel på xp,skall testa med en vistaskiva för att se vad som händer.Bilden var acers logotyp mot svart bakgrund. Förra veckan tvinga jag till mig lösenord från 2 olika personer och gick sen in på deras facebook och mailkonto, jag gjorde säkerhetsinställningar/kollade så inget skumt samt bytte lösenord. Kvar är ett skypekonto där jag inte lyckats luska ut varför ett främmande mailkonto finns kopplat till kontot,personen som har kontot har ingen aning (100 % säker på att personen är ärlig om det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<offtopic>

  1. Jag skulle testa med AVG-Free, ett virusprogram på svenska (gratis) som jag kör med. Alternativt kan du köra med Microsoft Security Essentials, också det gratis och svenskt.

Måste bara fråga vart tusan har du fått tag på AVG-free ANTIvirus program på Svenska?

</offtopic>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...