Gå till innehåll

ABBYY Fine Reader 10


CGD

Recommended Posts

Hej nu är det jag igen. Den här gången gäller det ABBYY FineReader 10.0.102.185 Professional Edition. Jag får inte till det på ett bra sätt när jag skall göra ett PDF dokument.

Jag börjar med att skanna in dokumenten som skall ingå. Jag skannar i 600 dpi. Ser ut att gå bra men det gör inte det. Jag vill ju att om jag skannar in ett A4 så skall det fylla upp hela sidan. Men det blir inte så utan det ser mer ut som en bild som inte fyller upp hela sidan. När jag är klar och har sparat ner arbetet och öppnar pdf filen för att skriva ut den så fyller utskriften inte hela sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet kan skanna in till PDF. Det är inte riktigt där problemet ligger. Skannar jag in en A4 till PDF så kommer det ut en PDF men själva dokumentet har krympt till cirka 75%. Men jag har även fått ut helt korrekta PDF:er. Så det måste vara möjligt, men hur gör man. Sist jag prövade tryckte på alla knappar tills det blev bra men jag vet ju inte hur jag gjorde.

Därför undrar jag om det finns någon här som mer exakt vet hur jag skall göra just i detta program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du markerat/avmarkerat alternativet som krymper sidan för att den ska autopassa en sida eller något? Det var längesedan jag använde Abby eftersom jag inte ser nyttan hos det längre. Kolla inställningarna om du hittar något som rör "utskriften" s.a.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag till det bättre men jag är inte alls på linje med det här programmet. Det är fyra sidor jag skall skanna in till en PDF fil.

Nu gjorde jag ett nytt försök. Nu fyller det ut A4 sidorna så utskrifterna ser ut som kopior. Nästan. På första sidan är det färg och det ställde till det. Nu fick jag ut en PDF fil med färg men då var bara förta sidan med. Men jag fick också ut en PDF fil med alla fyra sidorna men då var färgen borta.

Jag har inte gjort någon ändring i inställningarna.

Jag tycker det hela är rätt snurrigt. Får leta upp en handbok och läsa på ordentligt så kanske det löser sig.

Förutom detta så har det program som kom med skannern till viss del slutat att fungera. Så alla snabbtangenter på skannern är nu inte användbara.

Om du inte använder ABBYY vad använder du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en enkel HP F2280 (scanner/kopiator/skrivare) som jag köpte på Clas Ohlson för ynka 499:- och dess programvara låter mig enkelt scanna in sidorna til PDF eller bildfiler. Sedan medföljer en OCR programvara vars uppgift är att "känna igen" text på inscannat material, vilket egentligen är Abby Finereaders främsta uppgift. När jag gör PDF:er från andra program så kör jag ofta med PDF-Creator även om jag har investerat i Adobe Acrobat för mer avancerade PDF:er/formulär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...