Gå till innehåll

Byta ägare till mapp med undermappar i XP Pro


CGD

Recommended Posts

Jag har en mapp med flera undermappar som jag vill byta användare på. Den gamla användaren är helt borta men det går inte att fin den nya användaren förutom i huvudkatalogen. När jag ändrar behörigheten i den översta mappen och väljer "Ersätt behörighetsposter för alla underordnade objekt med poster som här och som tillämpliga för underordnade objekt" är det enda som händer att det ändrar sig i just denna katalog. Alla underkataloger och filer ändras det inte.

Så hur skall jag bete mig. Ändra alla var för sig blir väldans mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På huvudkatalogen är det användaren som står som ägare. Här har även ägaren fulla rättigheter. I katalogerna här under, åtminstone alla de jag kontrollerat, står användaren som ägare men användaren finns inte med där man sätter behörighet.

Jag skulle naturligtvis kunna ändra behörigheten på alla men med tanke på hur många de är så hoppas jag på en bättre väg.

Kan jag med mitt adminkonto ta och flytta alla filer till en annan hårddisk där användaren kommer åt filerna för att själv kunna flytta tillbaka filerna till sin egen "Mina Dokument" mapp.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var problematiskt. Det fungerade inte så som det borde men efter mycket om och men fungerar det men inte så som det borde och jag vet inte vad som är fel och jag vet inte riktigt hur jag skall få rätsida på det hela.

Jag har alla användares "Mina dokument" på D disken. Jag började med att flytta den aktuella användarens alla filer till en helt annan disk. Konstigt nog fungerade det där klockrent att sätta rätt behörighet hela vägen ner i katalogstrukturen. Sedan flyttade jag tillbaka "Mina Dokument" till C. Raderade katalogen på D disken. Innan detta fick jag ju också flytta tillbaka allt annat som var hitflyttat. "Mina favoriter", alla filer som hörde till Outlook och Windows Live Mail.

Sedan började jag om från början med att skapa en katalog på D för användaren. Flyttade dit "Mina Dokument". Därefter flyttade jag tillbaka alla dokument och allt det andra. Nu tycks det fungera. Nu kommer användaren åt sina filer både från aktuell dator samt från en annan dator. Allt med rätt behörighet.

Men som skrev tidigare så här krångligt skall det inte vara. Men vad som är fel vet jag inte. Det är bara tre användare till och de har hela tiden fungerat så som de skall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...