Gå till innehåll

Program som funkar i windows 7 men även xp att felsöka en o nå bar usb disk! ?


MAUR24

Recommended Posts

Vad finns det för program som är gratis och kan kolla upp en hdd som slutat att funka, har provat seatools men med det så händer det inget så jag behöver fler program att testa med för att se om jag kan rädda några filer på hdd! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några vanliga...

Crystal Disk info - Gratis

HD Tune - Trial test period

Vill man gå längre på djupet så finns ett antal mer avancerade bl.a på hddguru.com

Finns även flera andra verktyg som medföljer till ISO-filer som man kan ladda ner & bränna själv som...

Ultimate boot CD o http://www.ultimatebootcd.com/

Här en annan liknande som ovanstående Hiren's BootCD o http://www.hirensbootcd.org/download/

Just dessa Live CD's kan va klokt & ha om man vill komma åt lagrade filer via icke inloggat läge i Windows.

Alltså betyder att man går in via CD skiva och startar datorn med hjälp av skivan som då istället laddas via RAM minnet.

Ganska bra om man nu har en hårddisk som kanske är på väg att gå sönder att man inte startar sig in den vanliga vägen in på disken, utan med hjälp av skivan istället. Samma sak om man kanske bara använder en styck hårddisk och inte kan gå in på den skadade via en närliggande ansluten disk. Många funkar ju även med USB, om CD/DVD inte finns på datorn.

Hittas bl.a många liknande Linux varianter mer lika riktiga operativsystem som också kan köras som Live CD's, flera av dem innehåller en del verktyg för göra tester & diagnostiska prov, minnestest m.m. T.ex...System Rescue CD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Det enklaste är nog att dra hem en LiveCD. System Rescue CD är bra men kan vara lite svår att förstå och jobba med. Fedora (https://fedoraproject.org/get-fedora) är helt grafiskt och kommer med ett verktyg kallat Disk Utility som kan läsa SMART-data och göra tester som temperatur, timmar i bruk, motorfel, läsfel, osv.. Vill du testa flytta filer kan du öppna Files och flytta med musen dit du vill ha sakerna. Fedora kan montera NTFS och andra Windowsfilsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu har en fungerande Windows så är det ju enklare med tidigare nämnda HD Tune eller Crystal Disk för att se SMART-informationen. Den HD Tune som inte har "Pro" i namnet är utan någon försöksperiod utan fortsätter att fungera "för evigt".

Filräddningsprogram:

Ett gratis: http://www.piriform.com/recuva

Här är tre gratis som IDG har testat: http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke http://www.stellarinfo.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för härliga svar ska kolla upp alla programmen och se vilket som passar bäst! Men jag tänkte på det med Live CD som ni pratar om att man ska bränna, hur går man tillväga när man ska bränna en sån då, jag har själv aldrig gjort det innan så det vore bra om nån kanske hade en guide eller en enkel förklaring på hur man ska gå tillväga och vilka program man behöver med mer? Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Om du har Windows 7 laddar du bara ner Fedora eller System Rescue CD eller vad du nu vill använda (en .iso-fil) och högerklickar på den och "Bränn skivavbildning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade lite här på vad vi mer kan plocka fram i programväg & tips....

Det stämmer ju, finns numera stöd för bränna iso-format i nyare versioner av Windows.

Skulle de hända att man saknar lite mer detaljerade möjligheter till kunna göra egna mer exakta inställningar så kan man också ta hjälp av några av dem tredjeparts program som finns...T.ex:

  • Nero som är ganska känt, kanske lika känt som Norton. Medföljer ofta OEM förinstallerade datorer.

  • Ashampoo burning studio, finns i flera versioner & med hyffsat bra möjligheter till hantera filer & skivor på olika sätt.

Vad gäller ashampoo så får man vara beredd på en del reklam om man skriver upp sig men kan åtgärdas via kontoinställningarna på deras sida. Utöver marknadsföringen så är det ett bra program & rekommendera. Dom har ju också varit aktiva om man säger tillsammans med många andra tillverkare som syns & hörs lite varstans på bloggar och samtidigt ett kommersiellt program. Finns såklart många helt fria varianter av brännarprogram (har ingen speciell just nu på raken) men sök gärna på Burning tool eller burning software på Google. Går ju fint också att använda söktjänster när man letar efter något speciellt program sådär...Kan tipsa om SimilarSiteSearch som hjälper till & vaska fram webbsidor som har ungefär samma innehåll, suverän och det räcker med man bara har 1 st annan webb adress som kan användas som exempel vid sökningen så tar tjänsten fram allt den kan hitta på webben som ser nästan likadant ut.

Fyller på med några fler tips ang. diagnostik programmen som diskuterades innan, hittade en lista med några extra program som kanske kan funka som komplettering http://www.techsuppo...ic-programs.htm Samma här, finns mängder av olika former av lösningar man kan använda sig utav. Vet jag själv hade ett övervakningsprogram för en tid sedan som befann sig nere i systemfältet (tyvär bortglömt) & höll koll på diskarna och kontrollerade SMART tillstånden på installerade hårddiskar. Sök på Disk Monitoring systemtray eller Drive monitoring & det hittas mängder av exempel i webbläsaren.

Sedan är det ju svårt att säga vilket sätt som är bäst om man ska försöka undersöka en extern USB disk och kanske t.o.m rädda filer. Frågan är ju vad som är fel till varför den inte syns/hittas..Materialfel på disken eller fel någon annanstans.

Händer ju att USB anslutna enheter kan krångla, om detta kan bero på uppdateringar & förändringar i operativsystem vågar jag inte svara på, händer ju också att kontakter slits & påverkas vid användning. I viss mån kan väl andra orsaker också spela in till varför enheter som ansluts inte kan hittas, inträffar även hos mig. I mitt fall lirar inte installerat USB modem rätt tillsammans med andra USB enheter som ansluts samtidigt som den andra enheten används, händer t.ex USB minnen i första hand. Eftersom man vet vad som är felet så får jag alltid rycka ut USB modemet före något annat ska stickas in i portarna. Totalt opraktiskt men skyller alltsammans på aktuell Biosversion inte fungerar i alla lägen med den nivå på teknik som sitter i USB enheterna och i operativsystemet, diffar några år för mycket. Man skulle väl kunna påstå samma regel gäller för Backup-program tillika andra program som används för återinstallera avbildningar tagna på systemtillstånd från tidigare, alltså tidigare lagrade backuper.

T.ex så kan man råka ut för program hänger sig i bootläge när man försöker återföra en tidigare gjord backup, så gäller liksom att det inte skiljer allt för mycket mellan den hårdvara som används och dags datum på program & chipset och drivrutiner i övrigt.

Vi tar väl ett par exempel på Backup program också när vi ändå håller på :)

Idag ganska enkelt & hitta ute på nätet...Paragon tillhör väl kanske en av dom som syns mest

Några exempel på gratis applikationer från Paragon

Sedan finns ju även Acronis som tillhört en av dom bättre tidigare, kanske nu för tiden inte så stor skillnad jämfört med andra märken. En annan som också varit känd en tid tillsammans med Vipre antivirus är ju GFI som även dom har Backuplösningar.

Några övriga exempel...Backup4All .... HandyBackup ... NovaBackup ... Genie Backup (ett namn på program, delas av flera tillverkare)... Ocster Backup ... Oops!Backup ... Easeus - väldigt känd, har även en del Recovery program lämpliga till vaska fram borttappade filer på diskar ... Macrium Reflect ett annat omtalat program passande för skapa kloner av diskar och volymer.

Sedan innehåller Linux (vågar inte säga vilka distar) men i vart många av dom vanligaste inbyggd funktion för skapa egna avbildningar, något som kan va bra & komma ihåg. Myggan nämde detta i en tråd med namnet Clone a hard drive using an Ubuntu live CD med tips härifrån från How to geek.

Ovanpå detta så ingår också verktyg för göra recovery i en annan Linux dist vid namn RIP Linux som annat alt.

Drar väl till med ett par andra distar som kan va bra & känna till, kanske mer åt hållet testa intrång på egna siter/nätverk respektive forensisk undersökning som just recoveryprogram handlar om i själva verket.

Back Track - även den en linux variant. DEFT Linux live CD RC build "Polis verktyg".

Vill man hellre ha ett renodlat Windows program för undersöka och scanna igenom en disk så jämför gärna mellan olika program, skiljer sig en aning mellan många i hur dom är & jobba med men även i hur mycket material dom kan hitta och på vilket sätt dom tar fram filer som försvunnit på disken. Här är en referens som jag nämnt en gång förut OSForensics den kostar annars $500 så knappast lönt & fundera på men just för jämföra med mot andra...Rekommenderar för övrigt Easeus Data Recovery Wizard Professional själv kommit fram till relativt bra resultat med den. Vet inte riktigt om jag har rätt i påståendet om man hävdar att det kan ha en viss inverkan på resultatet omkring hur väl man har låtit defragmentera sina volymer dessförinnan.

Något säger att iaf filer innehållandes media som musikfiler kan lyckas bättre vid återskapandet om delar av filen inte ligger utsplittrad på flera ställen på disken utan mer sammanhängande på ett ställe. Risken blir ju också mindre för delar av filen råkar bli överskriven om den ligger lagrad på olika platser. Oturligt när de liksom bara finns en liten snutt kvar & lyssna på, sånt som kan hända. Ett annat bekymmer som tillkommer vid användning av recovery är ju detta med att alla namn försvinner på filer, så även taggar på musikfiler och annan "utanpåliggande" fil-information.

Därför, för slippa en massa möda och extra besvär...Prova först med försöka klona disken och gör en avbildning om detta går.

På så sätt stannar allt och alla filer intakt och inget behöver försvinna i onödan.

Tillägg:

Kanske värt & berätta..Tips om intresse finns för skaffa en del av programmen som nämts. Besök gärna Give Away of The Day..ger bort program kostnadsfritt varje dag. Händer vissa förekommer där varför hålla utkik via t.ex en uppdaterad RSS feed också kan va SMART. Brukar finnas s.k giveaway kampanjer även på många bloggar på nätet där licenser osv erbjuds gratis eller genom tävlingar.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för allt godis som ni hitintills har tipsat om och har ni mer användbara tips så får ni gärna fylla på med dom med! Men jag har hittat ett program på Hitchis hemsida som är till Hitatchi hdd och tänkte höra med er om det är nåt bra program att felsöka med: http://www.hitachigst.com/support/downloads/#DFT och här är ett som jag testade men det startade och så hände det inte mer och det fick säkert stå i minst 6 timmar utan att det hände nåt, det stod bara att det sökte efter tillgängliga enheter: http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitachis testprogram är visserligen skrivet för deras egna hårddiskar men det brukar fungera någorlunda även med andras hårddiskar.

Jo det vet jag och jag hade Hitatchi i både datorn och i usb disken som jag skulle felsöka så det borde ju ha funkat, men vet inte om det spelar nån roll om det är XP eller Windows 7 man använder, men jag körde det på en data med XP Pro!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitachis testprogram fungerar i både XP och Windows 7 eftersom det jag hittar bränner man på en CD-skiva (eller lägger på en diskett) som man startar datorn från, dvs Windows är inte igång. Men det fungerar inte med externa hårddiskar enligt http://www.hitachigs.../downloads/#DFT

Ja nu när du säger det så kom jag på att det var sea tolls som jag provade som bara säger att den söker efter tillgängliga hårddiskar och det står att det ska funka med Hitatchi diskar! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara se att SeaTools fungerar med hårddiskar från Seagate och Maxtor enligt sidan http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools men det står kanske något annat på någon annan sida.

Har du inte någon möjlighet att montera den externa hårddisken internt i en stationär dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara se att SeaTools fungerar med hårddiskar från Seagate och Maxtor enligt sidan http://www.seagate.c...nloads/seatools men det står kanske något annat på någon annan sida.

Har du inte någon möjlighet att montera den externa hårddisken internt i en stationär dator?

Nja jag vet inte för det är en hdd som ska sitta i en laptop och det finns inget oprativ på den heller eller menar du att jag ska göra en cd och köra felsökningen från skiva då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är SATA-gränssnitt på hårddisken så är det samma kontakter oavsett om det är en hårddisk som är avsedd för stationära datorer eller bärbara. Om du kan stoppa in den i dator så ska det vara som extra-disk till datorn så det gör inget att det inte finns något Windows på den. Men om hårddisken egentligen hör till en bärbar dator så kan du bränna Hitachis testprogram på en CD, stoppa tillbaka hårddisken i den bärbara och starta den bärbara från CD-skivan.

Du kanske ska beskriva lite mer om hur den bärbara betedde sig med hårddisken, på vilket sätt hårddisken inte fungerar etc så att vi kan få någon känsla om vad som kan ha hänt med hårddisken.

Hitachis DFT och SeaTools är testprogram som är till för att avgöra om hårddisken är trasig och de kan inte hjälpa dig att få tillbaka filer vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är SATA-gränssnitt på hårddisken så är det samma kontakter oavsett om det är en hårddisk som är avsedd för stationära datorer eller bärbara. Om du kan stoppa in den i dator så ska det vara som extra-disk till datorn så det gör inget att det inte finns något Windows på den. Men om hårddisken egentligen hör till en bärbar dator så kan du bränna Hitachis testprogram på en CD, stoppa tillbaka hårddisken i den bärbara och starta den bärbara från CD-skivan.

Du kanske ska beskriva lite mer om hur den bärbara betedde sig med hårddisken, på vilket sätt hårddisken inte fungerar etc så att vi kan få någon känsla om vad som kan ha hänt med hårddisken.

Hitachis DFT och SeaTools är testprogram som är till för att avgöra om hårddisken är trasig och de kan inte hjälpa dig att få tillbaka filer vad jag vet.

Det som händer när man stoppar i usb kabeln i datan är att den syns i explorer som en enhet och om man klickar på den för att öppna disken så kommer det upp ett fönster där det står nåt om att den inte finns eller att hårddisken är skaddad och den satt i en kabinett för det var så att ägaren som har datan köpte en ny hårddisk och och då satte han i den i ett kabinett och jag fick ta bort vista som då var installerat på den och det är sata har jag för mig och han sa att det hade krånglat lite innan den la av helt och då räckte det att ta ur usb och sätta tillbaka den så funkade det som vanligt igen, men nu sista gången så hjälpte det inte att göra det, utan då kom det meddelandet upp och han har även provat i ett annat kabinett med och det var samma meddelande där med!

Jo det vet jag och det viktigaste nu är att ta reda på vad det är som är fel och om det finns nån chans att rädda några filer överhuvudtaget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går att montera hårddisken internt så är det bäst eftersom man då undviker ett antal felkällor.

Vad står det om hårddisken i "Diskhantering" (högerklick på Datorn - Hantera)? Bifoga gärna en skärmdump (PrintScreen, Skärmklippverktyget) av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går att montera hårddisken internt så är det bäst eftersom man då undviker ett antal felkällor.

Vad står det om hårddisken i "Diskhantering" (högerklick på Datorn - Hantera)? Bifoga gärna en skärmdump (PrintScreen, Skärmklippverktyget) av det.

Här så bifogar jag 2 bilder på vad det står när man försöker öppna disken genom utforskaren och en vad det står i diskhantering?post-8374-0-33857100-1327360297_thumb.jppost-8374-0-17106000-1327360320_thumb.jp

Uppdaterar bild 2 med en bättre och tydligare bild och hoppas att nån har n¨ån idé om vad det kan vara som inte stämmer och det lustiga är att det står att det är 100% som är ledigt fast det inte är det, så vad kan det bero på att det är det, fast jag vet att det inte är det! ?

post-8374-0-73975900-1327361240_thumb.jp

Redigerad av MAUR24
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filsystemet på disken har skadats (det står RAW nu men var troligen NTFS förut) och då kan inte Windows läsa hårddisken. Du kan pröva MiniTool Partition Recovery för att försöka fixa till partitionen.

Tack så himla mycket för all hjälp hitintills :) Men vet du om det tar lång tid att köra dessa test program för när jag körde sea tool´s för ett år sen så tog det säkert mellan 20 minuter till en timme! ? Och hur är det med mini tool, hur länge ska jag vänta innan jag an konstatera om det funkkar som det ska eller ej! ?

Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara trevligt att hjälpa dig :)

MiniTool Partition Recovery är inget testprogram utan det letar bara efter partitionsinformation och det ska gå fort. SeaTools och liknande testprogram undersöker ju varenda liten bit på hårddisk för att undersöka om den är hel och det är ju tidsödande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns tillfällen då man kan tacka sig själv för sin egen okunnighet!

På de lilla deviset behöver inte svårighetsgraden i lösa ett problem alla gånger bli alltför övermäktigt.

Tänk nu om det hade handlat om en väl bevandrad avancerad användare som känt till de mesta i förväg?

Tack själv Mattias, ett nöje & bistå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja tänk om det hade varit så då hade ju inte varit lika kul även om jag som privatperson anses vara väl insatt i datorer och allt som har med det att göra så finns det ändå saker som man inte kan och detta att felsöka hdd har jag inte behövt hålla på med tidigare så, just själva diagnos delen är ju ny för mig och jag är väldigt hungrig på att lära mig allt nytt jag inte kan och avgudar denna sida och måste säga att jag trodde det skulle ta längre tid innan jag skulle få svar så vart väldigt glad och överaskad att jag fick svar så fort och att det var så seriösa med.

Kul att en okunnighet kunde vara till nytta och tack alla som har tipsat om program och särskilt till Cecilia. Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...