Gå till innehåll

Program fråga


Recommended Posts

Vilken dator/moderkort har du?

Antar att du tänker på TB i hårddisk storlek? (för övrigt så är väl de största idag runt 600 GB)

Som ett sidospår, så är väl kanske inte SSD diskar optimerade för längre tids lagring utan mera passande som systemdisk..

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en samsung NS310

jag skall sätta i en ssd i denna datorn

och på min mac står det följande

post-9713-0-98407100-1330113360.png

det borde finnas samma på en pc så man ser hur fort ssd disken man sätter i jobbar.

jobbigt att sätta i en ssd disk på 3gb/sek som jobbar mot 6 gb/sek, det skall ju vara 6 mot 6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha du tänker på överföringshastighet....

Enligt: http://www.samsung.com/hk_en/consumer/computer-peripherals/notebook/netbook/NP-NS310-A02HK-spec

så har den ett chipset som heter "Intel® NM10"

Och intels information (http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/internet-devices-chipsets/nm10-chipset.html )

Säger 2 st SATA portar 3Gb

Så svaret på frågan borde vara att den klarar 3 Gb i överföringshastighet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte lönt ur prestandasynpunkt. Men eftersom de flesta modeller som kommit ut säg senaste halvåret är SATA 6Gbps och de är bakåtkompatibla mot SATA 3GBps så är det kanske inte så dumt att köpa en sådan ändå. Nytt är inte alltid bättre men ofta. SSD är ju fortfarande i ungt stadie så där borde finnas stort utrymme för förbättringar fortfarande. Dessutom kanske du vill flytta med disken till en ny dator i framtiden som då antagligen stödjer SATA 6Gbps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte lönt ur prestandasynpunkt. Men eftersom de flesta modeller som kommit ut säg senaste halvåret är SATA 6Gbps och de är bakåtkompatibla mot SATA 3GBps så är det kanske inte så dumt att köpa en sådan ändå. Nytt är inte alltid bättre men ofta. SSD är ju fortfarande i ungt stadie så där borde finnas stort utrymme för förbättringar fortfarande. Dessutom kanske du vill flytta med disken till en ny dator i framtiden som då antagligen stödjer SATA 6Gbps.

Ok i detta läget är det inte aktuellt med flytt till annan dator i framtiden, för det är bara ett fåtal program som skall köras på den då det är en admindator till orienteringstävlingar...

man vill ju ha minilaptops med lite kräm i....

men jag funderar på om det sitter en 1,8 eller 2,5 tums disk i den, känns som om minilaptops har 1,8tum är det det som ssd disk formatet är eller finns det 1,8 tum i ssd disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...