Gå till innehåll

Teckeneffekt på länkar i Open Office?


börjen

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

En sak som jag inte kommer undan i varken Oo eller Libreoffice är dem små gråa fälten mellan bokstäverna som dyker upp i en markerad, kopierad och inklistrad text. Finns det nåt smidigare sätt att få bort dem istället för att sitta o ta bort en o en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, här kommer en bild på vad jag menar. Så blir det alltid när jag kopierar text och klistrar in i både Oo och LibreOffice. Sitter alltid o deletar dem grå fälten o tänkte att dem måste finnas nåt annat sätt att få bort dem?

post-12979-0-98494500-1333653375_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Uttrycket ”mellan bokstäverna” var litet förvirrande. Det du ser är ett hårt mellanslag. Det används för att förhindra att två ”ord” (som 10 000) t.ex. hamnar på olika rader i en text. Med ett hårt mellanslag behandlas 10 000 som ett ord.

Ctrl+Skift+Mellanslag ger hårt mellanslag i LibreOffice. Det syns inte i utskrift eller pdf o.s.v. Vill du ändra från hårt till vanligt mellanslag kan du använda Sök och ersätt (Ctrl+H).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera ett grått mellanslag, klistra in i fältet Sök efter. Skriv ett vanligt mellanslag i fältet Ersätt med. Tryck på Ersätt alla.

Om det inte fungerar, får du nog bifoga ett dokument med grå ”markeringar”, så att jag, eller någon annan, kan analysera ”problemet” bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det funkade till slut. Passar på att fråga vad som egentligen är bättre med LibreOffice? Det verkar långsammare och mer budget än Oo? Och det här med att programmet vill fortsätta med att göra tabeller, ändra marginal så fort man skriver talstreck eller 1. 2. osv under varandra. Hur får man stopp på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

LibreOffice är exakt samma kod och samma produkt som OpenOffice men OpenOffice "lades ner" vid version 3.3 medan LibreOffice nu är vad som utvecklas vidare. Version 3.5 är man på om jag inte minns fel.

Tekniskt är LibreOffice en fork av OpenOffice vilket i praktiken endast är en annan benämning på det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långsammare? Då jag bytte från OpenOffice.org 3.3 till LibreOffice 3.4 (i min förra dator) tyckte jag tvärtom att LibO var snabbare. Utvecklarna har arbetat mycket med att optimera koden och rensa ut en massa skräp. Så LibO 3.5.x är en betydligt bättre grund att bygga på än OO.o 3.3, som de utgick ifrån.

http://people.gnome....fice-3-4-0.html

Det blir dock intressant att se vad som händer med OO.o, som nu heter Apache OpenOffice. IBM har meddelat att de skall lägga ned sitt Lotus Symphony och satsa på en IBM-utgåva av AOO.

http://www.alltomwin...350#entry194350

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack, men LibreOffice krashade så mycket så bytte tbks till Oo. Hör gärna av er om det här med att programmet vill fortsätta med att göra tabeller, ändra marginal så fort man skriver talstreck eller 1. 2. osv under varandra. Hur får man stopp på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...