Gå till innehåll

Byta från C: till D: hårdisk + hårdisk hjälp


Maarrtin

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej jag har delat upp min hårdisk till 2 partioner(stavning?) Och jag undrar hur man gör så att D: blir den primära där allting installeras. Börjar bli jobbigt att byta directory när man ska installera saker.

Jag ska även köpa en ny hårddisk och funderar på att köpa en

http://www.inet.se/produkt/4304006/2tb-seagate-barracuda-7200rpm-sata-6gbit-s

Är denna bra ?

kan inte så mycket om hårddiskar men jag vet iaf att jag vill ha en 7200 RPM 1 eller 2 TB hårddisk. Kan ge upp till 1000 kr plus 200 om det skulle behövas.

Redigerad av Maarrtin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Varför ska du ha D som aktiv partition för? Vad är det för fel på vanliga C? Installerar du program osv på D så kommer datorn fortfarande att installera systemfiler och andra viktiga filer på C eftersom operativsystemet ligger där. Du är som ute på hal is nu och tänker krångla till det i onödan tror jag. Jag har två partitioner där alla program installeras på C men alla dokument osv finns på D, detta för att varje vecka så görs en disk-image av C och varje dag görs en backup på alla mina dokument.

På din fråga om HDD så visst verkan den bra, förutsatt att din dator kan hantera den snabba överföringen 6 Gbit/s. (Många använder f.f. 3 Gbit/s så det kan bli onödig overkill annars)

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du ha D som aktiv partition för? Vad är det för fel på vanliga C? Installerar du program osv på D så kommer datorn fortfarande att installera systemfiler och andra viktiga filer på C eftersom operativsystemet ligger där. Du är som ute på hal is nu och tänker krångla till det i onödan tror jag. Jag har två partitioner där alla program installeras på C men alla dokument osv finns på D, detta för att varje vecka så görs en disk-image av C och varje dag görs en backup på alla mina dokument.

På din fråga om HDD så visst verkan den bra, förutsatt att din dator kan hantera den snabba överföringen 6 Gbit/s. (Många använder f.f. 3 Gbit/s så det kan bli onödig overkill annars)

Kan en hårddisk flaskhalsa en dator btw? Men jag kör med

890GPA-ud3h rev 2.1

asus 6870

AMD Phenom ll 1100 6x

800 PSU

och en hårddisk på 500gb 7200rpm atm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Hårddiskar flaskhalsar väl endast serversystem med massivt läs/skriv. Program körs från RAM så du får inte en långsam dator om din hårddisk är långsam. Jag har själv en miljövänlig och långsam hårddisk och det fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken används ganska flitigt även fast programmen laddas till RAM. Jag skulle inte vilja ha en 5400rpm disk som systemdisk. När man provat SSD ett tag vill man helst inte ha 7200rpm heller, men det funkar. Men är det bara till lagring av bilder, musik, film o annat så duger 5400rpm bra.

Jag har aldrig använt Seagate diskar men det är säkert inget fel på den du länkar. Det är dessutom en av de prisvärdaste 7200rpm diskarna just nu vad gäller GB/Kr.

Tänk dock på att hårddiskpriserna fortfarande är höjda sedan översvämningarna förra året och sakta men säkert är på väg tillbaka till de nivåer de var på tidigare, så kan du vänta lite kan du säkert få mer för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...