CGD Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Jag har fått en Samsung hårddisk utbytt på garanti. Så nu har jag en Seagate 7200.14 1 TB disk. Men det visar sig att den är hopplöst långsam. När jag kopierar filer till den går det i runt 20 MB/s. Kopierar jag samma filer till en annan disk går det i 60 MB/s. Disken är inte alignd men Seagate påstår sig ha SmartAlign som skall fixa detta i firmware. Har någon, någon ide? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted July 27, 2012 Share Posted July 27, 2012 Jag har ett gammalt as till hårddisk men t.o.m. den är snabbare än din nya. Har du rätt inställningar i BIOS/dator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted July 27, 2012 Author Share Posted July 27, 2012 Vadå för inställningar i BIOS? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Beronde på moderkort och hårddisk så känner datorn ibland av vilken disk du har men SATA0 antar jag ska vara inställd på just SATA och inte IDE tex. Nu är det svårt att veta i ditt fall utan att ha sett konfig. men kolla inställningarna och ev drivrutiner så kanske problemet ger sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted July 28, 2012 Author Share Posted July 28, 2012 Även SATA diskar kan vara inställda på IDE, för även SATA diskar är IDE diskar. Med SATA 2 kom NQC som man kan ställa in i BIOS med AHCI mode. Men för mig som fortfarande kör XP kan jag visserligen välja AHCI vid installationen av Windows, men frågan är om det märks någon skillnad. Seagates SmartAlign som betyder att man inte skall behöva align disken utan detta skall ske per automatik med diskens firmware. Men jag hittade att jag kan installera disken med Acronis True Image Home 2011 och efter det så fungerar den mer normalt i Windows XP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted August 29, 2012 Author Share Posted August 29, 2012 Till slut hittade jag ett program som verkar vara bra. Det fixade till alla mina hårddiskar. Paragon Alignment Tool. http://www.paragon-software.com/home/partition-alignment/ Det har blivit lite mycket handlande utav underhållsprogram nu så jag hoppas att det inte händer mer nu på ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts