Gå till innehåll

Align


CGD

Recommended Posts

Jag har fått en Samsung hårddisk utbytt på garanti. Så nu har jag en Seagate 7200.14 1 TB disk.

Men det visar sig att den är hopplöst långsam. När jag kopierar filer till den går det i runt 20 MB/s. Kopierar jag samma filer till en annan disk går det i 60 MB/s.

Disken är inte alignd men Seagate påstår sig ha SmartAlign som skall fixa detta i firmware.

Har någon, någon ide?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beronde på moderkort och hårddisk så känner datorn ibland av vilken disk du har men SATA0 antar jag ska vara inställd på just SATA och inte IDE tex. Nu är det svårt att veta i ditt fall utan att ha sett konfig. men kolla inställningarna och ev drivrutiner så kanske problemet ger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även SATA diskar kan vara inställda på IDE, för även SATA diskar är IDE diskar. Med SATA 2 kom NQC som man kan ställa in i BIOS med AHCI mode.

Men för mig som fortfarande kör XP kan jag visserligen välja AHCI vid installationen av Windows, men frågan är om det märks någon skillnad.

Seagates SmartAlign som betyder att man inte skall behöva align disken utan detta skall ske per automatik med diskens firmware. Men jag hittade att jag kan installera disken med Acronis True Image Home 2011 och efter det så fungerar den mer normalt i Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...