Gå till innehåll

AHCI problem vid installation


cjb

Recommended Posts

Problemet är att om jag sätt över bios till AHCI så kan jag inte installera windows.

 

Min första installation var i IDE mode men tänkte ändra det nu när jag installerade om burken, sagt och gjort så ändra jag bios inställningen till AHCI och boota om med installation från USB, filerna laddades men sen kommer jag inte längre.

 

Kan det vara så att mina övriga 3 HD stör?

Dessa är lagringsdiskar men inte alla ställda samma (logisk/dynamisk) och jag vet ärligt inte vilket som är bäst hur dessa skall ställas.

 

Kan det vara så att min primära HD inte kan köra med AHCI?

 

När jag sätter över bios till AHCI så syns alla diskar i bios och man kan välja och aktivera "hot swap".

 

Moderkortet jag kör med är ett ASUS P8P67 pro rev3.1

HD är en WD 320GB, kan tyvärrr inte modellen.

 

Att man inte bara kan ändra efter installation vet jag, om man inte aktiverar AHCI drivaren med register ändring eller liknande.

MEN varför kommer jag inte ens vidare i installationen när man ändra till AHCI?

 

Någon som har ett tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver läsa in moderkortets "SATA Preinstall driver" innan du startar själva Windows-installationen, för att Windows skall fungera i AHCI-läge. 

Du kan också aktivera AHCI-läget i efterhand, via nämnda registerändring, och sedan bios-inställningen. Vill du slippa rota i registret kan du använda bifogade registerfil... den gör samma jobb.

Kör alltså registerfilen först.

Boota sedan om till bios-setup och ändra till AHCI-läge.

Starta om igen, och Windows kör i AHCI-läge.

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver läsa in moderkortets "SATA Preinstall driver" innan du startar själva Windows-installationen, för att Windows skall fungera i AHCI-läge. 

Du kan också aktivera AHCI-läget i efterhand, via nämnda registerändring, och sedan bios-inställningen. Vill du slippa rota i registret kan du använda bifogade registerfil... den gör samma jobb.

Kör alltså registerfilen först.

Boota sedan om till bios-setup och ändra till AHCI-läge.

Starta om igen, och Windows kör i AHCI-läge.

 

attachicon.gifEnableAHCI.reg

 

Tack, men det funkar inte med registerändringen, har redan prövat det.

Så fort jag kommer till "windows startar" så stannar booten där.

Bara för att stämma av så är det väl värdena som anges i denna beskrivningen http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mode-for-er-sata-disk-efter-windows-7-installerats/

 

Sen när man installerar 7:an skall man väl inte behöva någon "preinstall driver"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry! Registerfilen ändrar bara msahci... tänkte inte på att du kanske använder "Intel Rapid Storage Technology". Så här kommer en ny registerfil som ändrar även de värdena.

EnableAHCI.reg

 

 

 

Sen när man installerar 7:an skall man väl inte behöva någon "preinstall driver"?

Det beror helt på moderkortet, och nu när jag kollar hos Asus kan jag inte hitta någon sådan drivare, så det verkar inte vara aktuellt i ditt fall. Däremot kan jag se att det släppts en hel rad bios-uppgraderingar med diverse "förbättringar" och annat. Har du inte redan gjort det, skulle jag rekommendera en uppgradering. Kanske det kan lösa problemet till och med.

 

Funkar det fortfarande inte, efter nya reg-filen och eventuell bios-uppgradering, är det nog dags att börja plugga manual... avsnitten om bios-inställningar.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry! Registerfilen ändrar bara msahci... tänkte inte på att du kanske använder "Intel Rapid Storage Technology". Så här kommer en ny registerfil som ändrar även de värdena.

attachicon.gifEnableAHCI.reg

 

 

 

Det beror helt på moderkortet, och nu när jag kollar hos Asus kan jag inte hitta någon sådan drivare, så det verkar inte vara aktuellt i ditt fall. Däremot kan jag se att det släppts en hel rad bios-uppgraderingar med diverse "förbättringar" och annat. Har du inte redan gjort det, skulle jag rekommendera en uppgradering. Kanske det kan lösa problemet till och med.

 

Funkar det fortfarande inte, efter nya reg-filen och eventuell bios-uppgradering, är det nog dags att börja plugga manual... avsnitten om bios-inställningar.   ;)

 

Har som sagt redan provat dessa ändringar i registret utan att lyckas, dock verkar jag inte ha något "iaStor" värde utan endast "iaStorV", lägger din registerfil till "iaStor" värdet?

Har även uppdaterat bios och lusläst manualen men hittar inget att gå på.

 

Har sedan ett par andra funderingar om det kan spöka, jag har nämligen stängt av både Marvell och JMB kontroller eftersom jag inte har några diskar i varken raid, e-sata, eller de sata portarna som ligger på Marvell kontrollern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, registerfilen lägger till iaStor också, men om den inte finns, behövs den troligen inte heller. Det gör dock ingen skada om den kommer med.

 

 

 

Har sedan ett par andra funderingar om det kan spöka, jag har nämligen stängt av både Marvell och JMB kontroller eftersom jag inte har några diskar i varken raid, e-sata, eller de sata portarna som ligger på Marvell kontrollern.

Verkar inte helt otroligt att det kan ha med saken att göra... kolla sid. 3-20 avsn. Marvell Storage Controller [Enabled] i manualen.

Jag skulle nog testa att återaktivera det du stängt av och kanske till och med installera dom drivrutinerna.

Eventuell medföljande programvara kan du avinstallera i efterhand, och en drivrutin mer eller mindre har ingen betydelse i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, registerfilen lägger till iaStor också, men om den inte finns, behövs den troligen inte heller. Det gör dock ingen skada om den kommer med.

 

 

 

Verkar inte helt otroligt att det kan ha med saken att göra... kolla sid. 3-20 avsn. Marvell Storage Controller [Enabled] i manualen.

Jag skulle nog testa att återaktivera det du stängt av och kanske till och med installera dom drivrutinerna.

Eventuell medföljande programvara kan du avinstallera i efterhand, och en drivrutin mer eller mindre har ingen betydelse i detta fallet.

Tack för hjälpen, men det funkar inte hur jag än ställer det :(

 

Såg det avsnittet också och prövade aktivera det igen, men eftersom man kan sätta Marvell kontrollen separat (AHCI el IDE) från SATA så blev det som jag misstänkte inget resultat.

 

Nu skiter jag i detta, troligen ett jä...la skit moderkort som är problemet.

Har redan ett mail hos ASUS eftersom ASMedia USB3 kontrollen inte heller funkar, ger bara USB2 hastighet trotts senaste drivare och allting aktiverat i bios.

Byter inte ASUS frivilligt ut kortet så blir det ett nytt med Z77 chip istället.

 

Men som sagt, tack för att du försökte :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...