Gå till innehåll

This Operating System is not supporetd by .....


Hans42
Gå till lösning Löst av Hans42,

Recommended Posts

Jag har installerat en uppgradering från Win7 till Win8 Pro på min Acer desktop. Det fungerar alldeles utmärkt förutom att jag ideligen får ett felmeddelande som jag kan knappa bort. Men litet irriterande och skulle vara bra att slippa detta.

Rutan som kommer upp har denna text:

 

Överst står det: ACER

This Operating System is not supported by this application.

 

Jag har inaktiverat en del del Acerprogram i autostart, m en det hjälper inte. Kan man på något listigt sätt helt enkelt blockera själva meddelandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Överst står det: ACER

This Operating System is not supported by this application.

 

Jag har inaktiverat en del del Acerprogram i autostart, m en det hjälper inte. Kan man på något listigt sätt helt enkelt blockera själva meddelandet?

 

En hel del sa du? men inte alla då.

Det står inte vilket Acerprogram den inte gillar, av all din bloatware du verkar ha installerat.

 

Jag hade öppnat "msconfig" och klickat bort allt vad Acer heter under uppstarten. (inget försvinner så det lär ju vara ofarligt för dig)

Nästa steg blir att att stänga av autostarter i aktivitetshanteran under processer/tjänster.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu inaktiverat allt under msconfig/aktivitetwshanteraren/Autostart, men får ändå upp felmeddelandet då och då.

 

Personligen skulle jag aldrig, och då menar jag aldrig, installera en Win8 över en gammal OEMAcer Win7 installation,

med all blotware som körs i bakgrunden, helgerån. Klarar/vågar du installera Win8 från noll? Så gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar/vågar? Vågar gjör jag nog. Klarar får man se i efterhand. Jag har ju en uppgraderingsskiva till W8. Den räcker väl inte för att installera en ren W8? Möjligen skulle jag kunna ladda en W8 som hämtats på nätet. Skall jag i så fall formatera C: när jag gör installationen?

 

Kanske skall jag köra in en Win7 och i anslutning till detta formatterar C: ?

 

Jag lugnar mig någon dag, då jag håller på och ominstallerar min laptop.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag undrar förstås vad det är som triggar igång varje halvtimme. ?????

 

Kolla här, uppenbarligen visar den inte vilket acerprog som triggas?!

 

Jag gissar på att du har 10-15 acerprogram i "lägga till ta bort ta program" - kontrollpanel.

Du lär inte ha nytta av något av dessa, dessa snor diskaktivitet OCH bandbredd.

Du tappar prestanda. Vilket jag anser är allvarligt (i min värld, jag vill åka så fort jag kan.)

 

Har du något progg som heter "Acer update"? Detta kan vara haken.

Posta en in en dump av din programinstallation, av dina acerproggs..

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fixar jag ingen dump. Men dessa ligger i listan

 

Acer Archade DeLuxe

Acer Backup Manager

Acer eRecovery Management

Acer GameZone Consol

 

I programlistaan finns dessutom:

 

Hotkey Utility

Identitetskort

Welcome Center

Acer System series User´s Guide

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fixar jag ingen dump. Men dessa ligger i listan

 

Acer Archade DeLuxe

Acer Backup Manager

Acer eRecovery Management

Acer GameZone Consol

 

I programlistaan finns dessutom:

 

Hotkey Utility

Identitetskort

Welcome Center

Acer System series User´s Guide

 

De fyra första består 2 st spelprogram, backup, samt återställning av dator.

Du kan ju göra det den bekväma varianten, ta bort alla fyra ovan, MEN bränn ut dina återställningskivor innan,

om du inte har gjort det. (Välj "fabriksinställning - default")

 

Hotkey, är dina snabbvalsknappar.. jag klarar mig utan dom, du kanske älskar dom?

Welcomecenter, sure baby, men det är trams

Userguiden består antagligen bara av en installerad manual, en PDF-fil, den kan inte framkalla jobbiga skyltar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte göra en ren installation med min uppgraderingsskiva, men det gick inte. Dock blev resultatet när jag kört skivan igen, att felmedddelandet försvann. Så nu är jag nöjd! :)

 

Okej vad bra..

skall vi tolka resultatet att Win8 lyckades plocka bort / disabla program som inte är kompatibla denna gången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Ja, jag plockade bort de flesta Acerpgm, förutom Archade, men den försvann också vid ominstallationen. Så nu är det rensat. Tack för goda råd och "puffande". Jag är 70 bast så jag har ju tid att sitta och leka, men saknar en hel del datorkunskap, eftersom jag i princip bara varit användare i jobbet och kämpar mig fram som självlärd.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...