Gå till innehåll

Blåtandshörlur tar över som standardenehet


Skrotnisse
Gå till lösning Löst av Manneman,

Recommended Posts

Nu krånglar det för mig...

 

Jag skaffade en blåtandsdongel för att kunna använda en Nokia öronsnäcka för Skype. I inställningarna anger jag mitt ljudkort som standardenhet och öronsnäckan som standardenehet för kommunikation och så långt är allt frid och fröjd, allt ljud fungerar.

Men efter att jag startat datorn och ansluter öronsnäckan så tar tar den över som standardenehet och allt ljud kommer i den. Jag måste alltså öppna uppspelningsenehterna och ställa tillbaka ljudkortet som standard och öronsnäckan som enhet för kommunikation vid varje start. Jag har prövat att ta bort respeltive exklusiva rättigheter att ta över enheten i Egenskaper utan någon skillnad.

 

Vad kan det vara som krånglar? Mjukvaran jag använder för blåtanden är BlueSoleil 4.6, den följde med dongeln när jag köpte den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Prova med att avinstallera drivrutinerna (BlueSoleil). Därefter låter du Windows själv hitta drivrutinerna och därefter en Windows Update för ev uppdateringar. Nu är det ett tag sen jag använde Blue´s egna program/drivrutiner men när jag gjorde det så gav det bara problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att avinstallera drivrutinerna (BlueSoleil). Därefter låter du Windows själv hitta drivrutinerna och därefter en Windows Update för ev uppdateringar. Nu är det ett tag sen jag använde Blue´s egna program/drivrutiner men när jag gjorde det så gav det bara problem.

 

 

Ja du, krångla var bara förnamnet och "problem" var en underdrift...

 

Såg att det fanns en nyare programversion så jag tänkte ge det ett försök först men det gick åt helsicke, jag fick blåskärm under uppgraderingen. Så det vara bara att låta avinstallationsprogrammet ta hand om eländet. Men under uppstädningen började det hända grejer, Windows egna drivrutiner installerade sig och efter lite micklande med inställningarna installerades också enhetsdrivrutiner för Nokiasnäckan och sedan var allt up and running. Tack Manne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...