Gå till innehåll

Behöver hjälp med "Adobe Illustrator CC"!‏


Recommended Posts

Hejsan!


Jag behöver hjälp med "Adobe Illustrator CC"!

---
I bifogad fil ser ni lite fejkade höjdkurvor som jag har ritat in där jag satt olika höjdnivåer i olika lager där varje enskild höjdnivå får en egen färg.

--- (Filen "Höjdkurvor.ai")
Det jag vill få till men som jag inte har lyckats med än hur man får till snygga färgövergångar som anpassar sig efter formationerna.
Det man kan välja är ju linjär eller radiell övertoning men slutresultatet av en sådan operation blir ju inte så speciellt snyggt dessvärre :(.

Om vi t.ex. tar lagret "10-20m" där jag har en orange färg! Jag vill alltså att färgövertoning skall ske mot den lite mer bruna färgen i nästa läger "20-30m" och då skall ju färgövertoningen i lagret "10-20m" anpassa sig bättre till de olika formationerna i nästkommande lager "20-30m" med en mjuk färgövergång från orange närmast gränsen till lagret under (0-10m) och mest brunt intill formationerna intill lagret "20-30m" så det upplevs som en mjuk färgövergång genom en väl fungerande men avancerad övergång som jag inte förstår mig på än hur man gör!

---
Om min förklaring ovan var otydlig, då det är svårt att förklara mer tydligt än så! Så hittade jag en slumpmässigt utvald bild på nätet som ev. ger dig en kompletterande förklaring. Jag skulle vilja kunna göra "shaded relief"-kartor med hjälp av höjdinformationen som jag kan hitta i en inscannad originalkarta där jag kalkerar av höjdkurvorna med hjälp av ritstiftet och lägger varje höjdnivå i separata lager precis som i mitt exempel.

Länk till bilder:
* http://2.bp.blogspot.com/_iAlW_9JnJDU/TAzuiPpjlvI/AAAAAAAAAx0/YmjmtijQMhM/s1600/Sri+Lanka+6.jpg
* http://www.bgs.ac.uk/research/images/mars_topo_mainfig_scale_v2.jpg


Tack så enormt mycket på förhand för er hjälp!

Med vänliga hälsningar at1981 !!

post-17539-0-13735000-1390511522_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...