Gå till innehåll

Ny Klonad Diskenhet


Space
Gå till lösning Löst av Space,

Recommended Posts

Har köpt en ny disk WD5000BPKT till min laptop. Har klonat den nya disken och innehållet ser lika ut som i den gamla disken. Efter att ha installerat den nya disken i laptoppen och startat upp, så får jag följande info  "missing operating system". Har en Windows 7 uppgraderings DVD och testat den, men kan inte se att den går att använda. Hur ska jag gå till väga för att få igång operativsystemet i den nya disken?    

Redigerad av Space
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade flera kloningsprogram som finns på nätet bl.a. det som WD har på sin hemsida. Men de kunde inte klona p.g.a. att logical sector size var olika på diskarna. Men fann till slut ett kloningsprogram Ez GiG IV som utförde kloningen utan problem, vad jag kan se. Tittar jag på diskarna i ett partition program så är enda skillnaden i status där den gamla är system och den nya klonade har active och etiketten förstås.

Kan det vara MBR som saknas eller är felaktig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl vara samma status.

 

Uppfyller du kravet?

EZ Gig IV is only compatible with Apricorn's latest upgrade products, including DriveWire, EZ Upgrade, SATA Wire and Velocity Solo.

http://www.apricorn.com/products/software/ezgig.html

 

I så fall vänd dig till deras tekniska support: http://www.apricorn.com/product-support.html

Om inte kan det vara orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Kloningen är löst på följande sätt.

 

Den gamla disken i laptoppen installeras i den externa USB diskenheten och den nya (blanka) disken installeras i laptoppen. En Ez GiG IV bootbar CD skiva installeras i den optiska enheten. Laptoppen startas och botas från CD skivan. Sedan följer man instruktionerna. När den nya disken är klonad tar man ur CD skivan och startar upp laptoppen och "simsalabim" så ser skärmen ut precis som med den gamla disken.

 

Att det inte fungerade tidigare var att jag klonade den nya disken omvänt. Den gamla disken var i laptoppen och den nya i externa diskenheten.

 

Sammanfattning.

Det gäller att läsa instruktionerna omsorgsfullt.

  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...