Gå till innehåll

format C:


bonusvita

Recommended Posts

Det känns som om det börjar bli dags att formatera C:

Ligger för mycket gammalt som spökar, och en hel del massa annat strul.

Många gånger på sistone så får jag starta om datorn efter uppstart på grund av att det laggar nåt fruktansvärt. Och min hjärna funkar inte så bra i slow-motion  :unsure:

Det förekommer även ofta att jag får blue-screen, trots uppdaterade hårdvaror.

Sedan så vill jag lite granna börja om från början, igen.

 

Datorn är en HP Pavillion dv6 notebook med windows 7 home premium sp1 från 2009.

Förr så stoppade jag bara in cd-skivan o valde att starta på den och valde format c: men hur gör jag med denna lösning där w7 ligger på hårddisken?

Sedan så skulle jag gärna vilja bränna ut den partitionen och lägga den på en startbar skiva, kan vara bra att ha om hårddisken kraschar. Hur gör jag det? Har en liten tanke om att lägga en linux på den partitionen...

Jag vet att det är jobbigt och tar en fruktansvärd tid att börja om från scratsch, men det är samtidigt lärorikt och man vet att man får någonting nytt och fräsht när det är klart!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I HP-datorer brukar det finnas ett program som heter Recovery Manager som används för att skapa återställningsskivor ("bränna ut återställningspartitionen") och återställning till leveransskick (ominstallation av Windows) och det står beskrivet i manualen som du kan hämta på HP:s webbplats.

 

Fruktansvärda lagg och blåskärmar kan ibland bero på dålig hårddisk så det kan ju vara bra att köra HP:s diagnostikprogram om du inte redan har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...