Gå till innehåll

Excel vba


Gå till lösning Löst av Venoms,

Recommended Posts

Jag har gjort ett macro som hämtar en excelfil som är hämtad med chrome och lägger in det i ett befintligt dokument. Frågan är nu hur får jag detta att fungera i olika datorer med samma excelark? Chrome laddar  ju ner programmet i mappen "downloads" som grundinställning. Men i macrot har jag skrivit C:\Users\"namn på användare"\downloads. Använder jag programmet i en annan dator är det inte samma namn o då fungerar ju inte macrot. Finns det nåt enklare sätt att skriva sökvägen på så det passar i olika datorer utan att ändra inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skriver i cmd.. kommer jag till rätt plats med: %userprofile%\downloads värt att prova kanske.. det borde fungera i vba också

 

det är lika som: %SystemDrive%\Users\{username}\downloads

 

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tyvärr ingen expert på VBA men om du vill spara en fil till skrivbordet så kan man tydligen skriva så här:

Public Sub SaveToDesktop()

ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Users\" & Environ$("Username") & _

"\Desktop\" & ThisWorkbook.Name & "_copy", _

FileFormat:=xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled

End Sub

Borde du inte i ditt projekt kunna använda "C:\Users\" & Environ$("Username") & _ "\downloads\ för att peka till "hämtade filer" i användarprofilen? Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jag får väl säga som Si3rra,, jag är ingen expert på vba... men efter lite sökande så hittade jag denna kodsnutt..

Public Function MyDownloadsPath() As String

     MyDownloadsPath = Environ$("USERPROFILE") & "\\" & "Downloads"

 End Function

Dubbla backslash..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...