Gå till innehåll

Vad är AtuZi för något?


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Hej!

 

Jag lyckades tydligen installera ett program som heter AtuZi när jag skulle installera ett program för att skapa PDF-filer från detta ställe:

http://download.cnet.com/Free-PDF-Creator/3000-10743_4-75219421.html?part=dl-6292343&subj=dl&tag=button

 

När jag googlar så verkar detta program inte vara något man vill ha på datorn så jag skulle verkligen uppskatta om jag får tips på hur man blir av med det fullständigt? Jag har avinstallerat det via kontrollpanelen, men vad bör jag mer göra för att vara säker?

 

Sedan undrar jag hur det kan komma sig att man får ett virus eller vad det nu är när man laddar ner ett program som tipsas om i nyhetsbrevet Windowsnytt. Är stället som länkas till ovan ett nedladdningsställe man bör undvika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

AtuZi är väl ett annonsprogram om jag förstår det rätt och sådant följer med många gratisprogram för att programmeraren/företaget ska få in lite pengar för sitt jobb. Det händer även att webbplatser som tillhandahåller program, t ex Cnet, lägger till annonsprogram som ersättning för servrar, internetförbindelse etc, om det görs för ett visst program beror på överenskommelsen mellan programföretaget och webbplatsen.

 

Märker du av AtuZi någonstans?

Du kan se om AdwCleaner hittar några rester av det.

 

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på Report-knappen.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar om du vill att jag tittar på den.

Annars klickar du på Clean-knappen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen Cecilia! Här är rapporten. Är det något som föranleder oro eller ska vi tro att det räckte att avinstallera programmet via kontrollpanelen? Verkar som att det som hittas hör till Norton, förutom registernyckeln som i alla fall jag inte kan tolka om det är något att bry sig om.

 

# AdwCleaner v3.205 - Report created 29/04/2014 at 16:29:38
# Updated 28/04/2014 by Xplode
# Operating System : Windows 7 Professional Service Pack 1 (64 bits)
# Username : Andreas - ANDREAS-DATOR
# Running from : C:\Users\Andreas\Desktop\adwcleaner.exe
# Option : Scan
 
***** [ Services ] *****
 
 
***** [ Files / Folders ] *****
 
 
***** [ Shortcuts ] *****
 
 
***** [ Registry ] *****
 
Key Found : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{1AA60054-57D9-4F99-9A55-D0FBFBE7ECD3}
 
***** [ Browsers ] *****
 
-\\ Internet Explorer v11.0.9600.17041
 
 
-\\ Google Chrome v34.0.1847.131
 
[ File : C:\Users\Andreas\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\preferences ]
 
Found [search Provider] : hxxp://nortonsafe.search.ask.com/web?q={searchTerms}&o=APN10506&l=dis&prt=NIS&chn=retail&geo=SE&ver=21&locale=sv_SE&gct=sb&qsrc=2869
 
*************************
 
AdwCleaner[R0].txt - [866 octets] - [29/04/2014 16:29:38]
 
########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[R0].txt - [925 octets] ##########
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Det var så lite så :)

 

Det ser ut att du fått bort allt av AtuZi men du kan låta AdwCleaner ta bort de två sakerna det hittade om du vill. Det första är en rest av ett annonsprogram, kallat PUP.Optional. BrowseFox.A av Malwarebytes AntiMalware, och det andra har ju med sökmotorn Ask att göra och den har inte det bästa ryktet (även om det nu är Norton som lagt in det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra! :)

 

På min andra dator hittades följande registernycklar:

Key Found : HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{AFBCB7E0-F91A-4951-9F31-58FEE57A25C4}
Key Found : [x64] HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{AFBCB7E0-F91A-4951-9F31-58FEE57A25C4}
 
Vet du vad det är för något? Antar att det också kan vara bra att rensa bort.
 
Sedan undrar jag om du har någon aning om varför man inte kan bocka bort poster under webbläsarflikarna? För registernycklarna finns det ju möjlighet att välja bort poster som programmet ska rensa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för din hjälp Cecilia! Vi får hoppas att allt man inte vill ha på datorn nu är borta. Dessutom var det ju ett helt onödigt program jag försökte ladda ned eftersom jag såg att det redan finns stöd för att skapa PDF-filer från docx-filer i Office 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...