Gå till innehåll

Textproblem i dokument


CGD

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har haft Windows XP. Nu har jag uppgraderat till Windows 8.1.

Jag har under Windows XP skrivit upp alla mina användarnamn och lösenord i Anteckningar. När jag nu tar upp dem under Windows 8.1 för att få användarnamn och lösen till olika sidor och program upptäcker jag att vissa har förändrats!

Alla mina lösenord som har med Bredbandsbolaget att göra har förändrats till något som ser ut som kinesiska tecken. Alla som har med G-mail och Googel att göra ser mer ut som kodskrivning.

Jag har inte tittat igenom alla ännu med de flesta ser helt OK ut så varför har dessa två ändrat sig. Kan jag få tillbaka vanlig text igen eller vad är det som hänt?

 

Jag lägger till en sak till.

Att öppna Diskhanteraren är en långsam process. Det kan ta 15 minuter eller ännu längre tid eller också så går det inte alls. På XP tog det ju bara några sekunder. Det här kan inte vara riktigt. 

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort om hela installationen från grunden. Nu fungerar diskhanteraren. Kopplade in en disk i taget.

Texten i några av mina textfiler är däremot fortfarande oläsliga. Ett fel och en ändring som för mig är helt oförståelig. Hur kan texten, i de två jag hittills sett, förändra sig så i ett vanligt textdokument skrivet med Anteckningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anteckningar lyckas inte identifiera använd teckenkodning.

 

Öppna Anteckningar. Använd Arkiv > Öppna. I dialogrutan som du använder för att bläddra till ditt dokument kan du välja kodning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat. Det finns fyra olika varianter.

Så här ser det först ut. Gick inte att kopiera in här. Ingen text går att klistra in, inte ens helt vanlig text.

Varför har bara två filer blivit som förbytta? Speciellt den där till Bredbandsbolaget var ju inte så bra jag blev av med.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom precis på en lösning. Att jag inte tänkt på det tidigare. Backup! Jag ju flera olika backupper utav alla mina dokument. Där var alla filer helt OK. Där ser man hur bra backuper kan vara. Jag gör en backup varannan dag plus en då och då som jag sparar på annat ställe.

Men fortfarande kvarstår ju frågan vad som ändrade filerna från början och varför bara de två utav en hel hög textdokument jag har med lösenord och användaruppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste lägga till lite här.

Det är inte bara vissa textfiler som är konstiga, jag har inte kunnat öppna några bilder heller.

Men går jag till min backup så fungerar det. Det verkar som om något har hänt med den hårddisk där jag haft allt som i XP låg under "Mina Dokument" Det var inte samma disk som systemet låg utan en helt annan och den var ju inte inkopplad med vare sig ström eller data när jag installerade Windows 8.1. Bilderna fungerade innan jag kopplade ur alla diskar och satte in en helt tom disk för Windows 8.1. Min tidigare D disk som då innehöll alla "Mina Dokument" filer kopplade jag in senare. Det som var lite bökigt var att jag i XP Pro hade ställt in olika tillstånd i säkerhetsfliken. Men den fliken fanns ju med i Windows 8.1 så det var ju bra till att ta tillbaka alla filer så att säga. Detta borde ju inte göra så att några textfiler och alla bildfiler inte går att visa. Hur det är med alla Office filer vet jag ännu inte. Har inte installerat Office ännu.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...