Gå till innehåll

Streama från Vu+Duo2/Dreambox 8000 till laptop


Hans42

Recommended Posts

Jag försöker streama från min a sat-boxar till min laptop. Till Desktop funkar det utmärkt, men laptopen frågar efter en insticksmodul....

 

Dessutom så blev detg plötsligt så att ny flik öppnas oändligt, så att jkag måste stänga ner websläsaren för att få stopp på det hela. Gäller både Explorer och Firefox.

 

Två besvärliga frågor. Någon som kan tipsa hur jag skall lösa dessa. Målet är att kunna streama från boxarna till semesterort. Jag har 10 Mbit/s up från mitt bnredband.

 

 

(Hoppsan, kanske fel forum, men jag kör Win 8.1 på datorerna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kankde skall "förenkla"min fråga? Hur skriver jag för att externt komma åt en enhet i mitt hemma-nätver?  Jag läste någonstans att man skulle skriva dyndnsadress: internadress t ex   abrakadabra.dynalias.com:192.168.0.26 för att nå fram. Men det funkar inte för mig. Kan någon ge en vink?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro ( men inte helt säkert ) att du får problem på vägen, vet inte var semesterorten finns, men det antagligen finns
routrar där med. Det är tänkbart att det skulle kunna lösa sig med en fast ip istf att harva med routrar som delar ut en ipadress.
Kanske en vink ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår att det kan vara problem på ev semesterort, och det kan man inte göra något åt. Men Vad skriver jag i adressfältet? jag trodde att en dyndns-adress samt :102.168.1.xx skulle vara nog för att nå boxen. Men det verkar inte så. Om det skulle vara rätt förfarande så kanske det är någon port som måste öppnas?

 

Jag är en gammal man och litet amatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för insticksmodul det frågas efter (laptopen) ?

 

( jag är rätt gammal också, och inte riktigt hemma på dessa saker,, så du ser ut att vara ett proffs i mina ögon )

 

Kanske kan en yngre förmåga ge dig bättre hjälp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för insticksmodul det frågas efter (laptopen) ?

 

( jag är rätt gammal också, och inte riktigt hemma på dessa saker,, så du ser ut att vara ett proffs i mina ögon )

 

Kanske kan en yngre förmåga ge dig bättre hjälp. :)

 

Det är en fil stream.m3u som skall öppnas.

 

(jag är 72 så jag är också oldboy)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ":" ska det inte stå en intern IP-adress utan ett portnummer (om det behövs).

Du måste göra portforward i routern/gateway av sånt som kommer in på portnumret till den interna IP-adressen.

 

Tack, jag skall testa detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du ( och eftersom du är äldre, borde jag kanske säga "Ni"  och lyfta på hatten   :) ) skulle kunna testa vlc player som finns här : http://www.videolan.org/vlc/

Den brukar hamna in i plugins hos en del webbläsare. (Detta eftersom jag frågade efter insticksmoduler),

 

Du, jag är född och uppväxt i Dalarna och där har man sedan urminnes tider sagt DU till alla. Såväl präst som dräng och annat herrefolk.  ;)  Dessutom känner jag mig som junior i sinnet.

 

VLC finns i datorn och provat, men funkar inte. Jag har testat flera videospelare i datorn. Kanske är det något annat som spökar. Det fungerade tidigare i min desktop med Win 8.1, men så råkade mina fingrar slinta på tangentbordet i samband med att jag skulle kolla streaming från Vu+Duo2, och sedan är det kört. På min Laptop har det varit lika tröstlöst sedan start..

 

När jag försöker streama från Vu+Duo2 så efterfrågas "Välj en app (standard)"

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt in VLC i min laptop, så nu funkar även den med streaming från min Vu+Duo2. :)

 

Sedan återstår att försöka streama på extern adress från Vu+ enligt info som jag fick från Cecilia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Efter ":" ska det inte stå en intern IP-adress utan ett portnummer (om det behövs).

Du måste göra portforward i routern/gateway av sånt som kommer in på portnumret till den interna IP-adressen.

 

Menar du såhär t ex?

 

påhittad.dyndns.com:22222

 

Skall det räcka? Jag skall åka hem till dotter och svärson ikväll och kolla därifrån med min laptop.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du såhär t ex?

 

påhittad.dyndns.com:22222

 

Skall det räcka? Jag skall åka hem till dotter och svärson ikväll och kolla därifrån med min laptop.

 

Ja, så skriver man portnummer. Om det räcker beror på om den porten är öppen i routern och trafiken vidareskickad till rätt lokal IP-adress samt att det finns ett program som svarar på det portnumret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har "host host" testat lite av varje.

http://www.iana.org/assignments/service-names-port-numbers/service-names-port-numbers.xhtml

 

Bra fart med 65432 :)

 

 

Jovisst finns det reserverade portnummer, men jag förstår inte tekniskt hur portnummer 65432 skulle vara snabbare än t ex 65431. Det är ju trots allt bara innehållet i en viss byte i informationen som skickas och som inte används av annat än utrustningen i vardera änden av förbindelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

, men jag förstår inte tekniskt hur portnummer 65432 skulle vara snabbare än t ex 65431.

 

Förstår inte heller, men det är bara någonting som jag märkt ( hoppas att jag inte har felciterat )

Däremot 654-serien tycks fungera med samma hastighet.

 

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag lyckats nå min Vu+Duo2 via externt internet och för bilden Open Webif där jag kan välja kanaler etc, ASllt vä så långt, men nu har ett nytt problem uppstått. När jag skall streama via VLC får jag upp följande text:

 

Din inmatning kunde inte öppnas:
VLC kunde inte öppna MRL:en "http://xxxxxx.dynalias.com:8001/1:0:19:938:6:22F1:EEEE0000:0:0:0:". Kontrollera loggen för mer detaljer.

 

För några dagar sedan funkade det att streama internt hemmanätverket. Men inte nu.

 

KORR: Det funkar via hemmanätverket men felmeddelandet kommer när jag kör externt via inloggning hos grannen. Förmodligen har det med låg övrföringshastighet.
 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...