Gå till innehåll

var rapportera skadliga url adresser, phishing?


Recommended Posts

till vilken adress  är bäst att anmäla phising/scam ?

 

tänkte på de e-mail som jag får, säkert 5 i veckan, dessa skadliga länkar som oftast vill ha bankuppgifter.

dessa url är säkert aktiva 5 dar innan de stängs ned. vilket är lite väl lång tid.

 

 

Ska man gå via google eller via eller större antivirusföretagen typ symantec,för att snabbast "svartlista" länkarna?

 

 

mvh alex

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, fem skräpbrev som inte fastnar i skräpposthinken?  Vad är det för e-posttjänst?

 

De få skräpbrev som kommer till min inkorg rapporterar jag med Gmails Rapportera skräppost eller Rapportera om lösenordsfiske.

 

Annars kan man Rapportera sida för lösenordsfiske eller Report malicious software till Google.

 

Varför just till Google? Därför att deras Safe Browsing API används i Chrome, Opera, Firefox, Safari m.fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

det är en telia (pop adress) som jag till mesta del läser via telias  webmail eller wp mobil,  visserligen hanterar webmailen utländskt/engelsk spam ganska bra men när det gäller phising från okq8,swedbank, så är den inte säker att använda om man inte vet vad man gör.

 

 

Använder oftast claws mail för att ladda ner till separat laptop, där jag har konfigurerat spam filtret bogofilter, så där är det inga problem.

 

Har tidigare använd thunderbird med, där jag användt både filter från bogofilter / spamassassin med bra resultat.

det tar dock alltid lite tid att lära upp dessa att filtrera rätt.

 

mvh alex

 

 

ang Google´s spam/phishing rapportering baseras den på antalet användare som rapporterar url´en eller att "de söker igenom den" och klassar den därefter ?

 

 

 

 

 

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...