Gå till innehåll

NSIS Malware på windows 7 dator, hjälp!


__087

Recommended Posts

Hej, som topic lyder så verkar det som att jag fått ner ett malware på datorn som kallas för nsis error.. De låser vissa funktioner så jag bl.a inte kan installera vissa uppdateringar ifrån windows update, dom flesta program kan jag inte installera på datorn heller. Efter många långa googlingar av försök lyckas jag inte få bort de, bara hitta sätt där man "kommer runt de". Men jag vill ha BORT det helt, inte ens en reinstall av mitt OS gjorde susen. Som jag förstod de så lägger den sig i registret och startar en autorun med datorn, den lägger sig även i system32 och kopierar sig vidare.. Verkar avancerat, har någon haft med de och göra? Hur får jag bort de? Snälla hjälp.. Skickar med en dump på hur de ser ut när jag försöker installera program den inte vill. 

 

---------------------------
NSIS Error
---------------------------
Installer integrity check has failed. Common causes include
incomplete download and damaged media. Contact the
installer's author to obtain a new copy.
 
More information at:
---------------------------
OK   
---------------------------
 
Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har du läst om att NSIS error ska vara ett spy/malware??

NSIS är ju ett program som används för att skapa installationsfiler skapat av Nullsoft, samma personer som skapat Winamp, NSIS error precis som det står i felmeddelandet är

antagligen för att du laddat ner en korrupt installationsfil, vad är det du har laddat ner och försöker installera när du får det meddelandet? och vart har du hämtat det?

 

Högerklicka på filen du hämtat och kika på flika digitala signaturer, står det att signaturen är ok eller icke giltig?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, när jag gör de står de faktiskt inte giltigt certifikat. De är ju jävligt konstigt att skype installationen ifrån skype.com/se skulle ha ogiltigt certifikat. Hur löser jag detta? Går ej att installera dom flesta program och inte en windows update.. Konstigt också att samma fil funkar på ena datorn med nsis error på andra

 

EDIT: http://piclair.com/data/lxu32.jpg

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag du blandat ihop 2 saker (NSIS och NSIS)

Prova hämta t.ex speedfan http://www.almico.com/speedfan450.exe och installera, den använder NSIS installer, lite osäker dock på om Skype gör det.

Det kan ju vara så att filerna av någon anledning blir korrupta när du laddar hem dem, prova uppdatera drivrutinen till nätverkskortet, prova via en annan webbläsare, om inte det gör någon skillnad så kan det vara läge att kolla att hårddisken och RAM-minnet är felfritt, alternativt om processorn har tillräcklig kylning då detta är något som kan leda till att filer skrivs lite hipp som happ.

Edit: ett hett tips, kolla om du fått någon ny drivrutin till nätverkskortet via windows update i samband med att dessa problem börjat uppstå

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt, tycker fortfarande de är skumt att den säger så till de flesta installationer som är tagna ifrån skaparnas hemsida. Bilden är tagen härifrån: http://www.securitystronghold.com/gates/nsis.html

 

Och här ser du folks åsikter om den webbplatsen: https://www.mywot.com/en/scorecard/securitystronghold.com

De är bara ute efter att folk ska betala för deras tjänster oavsett om deras dator behöver någon åtgärd eller inte.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att filerna av någon anledning blir korrupta när du laddar hem dem, prova uppdatera drivrutinen till nätverkskortet, prova via en annan webbläsare, om inte det gör någon skillnad så kan det vara läge att kolla att hårddisken och RAM-minnet är felfritt, alternativt om processorn har tillräcklig kylning då detta är något som kan leda till att filer skrivs lite hipp som happ.

 

Japp, liksom följ de andra råden från NSIS: http://nsis.sourceforge.net/Why_do_I_get_NSIS_Error

 

Är datum och klockslag i datorn exakt rätt?

Det är nödvändigt för att certifikat och Windows Update ska fungera. En gång var det en som inte hade märkt att klockan gick exakt ett år fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket för all hjälp, det verkar ha löst sig nu för de fungerar som de ska. Tror de berodde på att de var en ihopbygd dator med relativt gamla delar och ej senaste drivrutinerna för nätverkskortet.

När jag provade datorn i ett annat hem med mobilt bredband fungerar alla installationsfiler som de ska. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...