Gå till innehåll

Vi vill så gärna lära oss av er!


Niklas73

Recommended Posts

Hej,

 

Vi arbetar med en podcast som går i ett lättsamt tecken där vi diskuterar saker som ligger oss varmt om hjärtat. Syftet är att förgylla människors liv under den transportsträcka som kallas vardag fram till helg, semester, löneförhöjning, BMI-ras eller det som nu är ens personliga mål.

 

Efter några avsnitt har vi hittat en form och ett segment av den är att vi undersöker olika ämnen, fenomen och händelser där vi vänder oss till experter. Vi tänkte börja med kategorin "Internetfenomen". Dels för att Internet är något fantastiskt men också nästintill oöverblickbart, där faktiskt allt kan hända och händer och har hänt. Vi skulle under veckan vilja prata med er som har koll på det här och starta diskussioner att ha som underlag i podden. 

 

 

Vi har listat några Internetfenomen nedan:

Mirc, ICQ, Lunarstorm, MSN, Playahead, Facebook, Napster, Kazaa DC++ torrentsidor, Spotify, Netflix,Play-TV Youtube, Piratebay. men vi har ju glömt enormt mycket.

 

Är det här fenomen? Är det larv? Finns trivia? Är något på väg att braka ihop eller resa sig som en fågel fenix? Var är vi om 5 år? Tyck, fantisera, bred ut er, ta plats, kom med era egna idéer.

 

Vi vill också ställa frågorna om vad ni anser är det största internetfenomenet och varför? Vad tror ni blir nästa händelse? Vad är ert sämsta Internetfenomen? Sjukaste fenomen? Största personlighet? Mest överskattade personlighet? Med mera med mera.

 

Skriv vad ni vill, hur mycket eller lite ni vill. Prata om det vi listat eller kom med egna idéer. Vi kommer följa upp och ställa följdfrågor under någon vecka här. Vi hoppas det blir en kokande kittel av nostalgi, allvar, humor och trivia.  På en vecka ska vi lära oss allt vi mäktar med av er om det här ämnet och vi hoppas på massa snack.

 

Vi använder gärna er nicknames i våra diskussioner då vi tar upp något ni sagt så vill ni vara hemliga: skriv det i era inlägg. Och en not till moderator: Det är inte fråga om att marknadsföra vår pod utan att göra research för den. Vi hoppas den får stå kvar för vi tror att det här kan bli intressant och spännande och faktiskt en ny form som inte gjorts under podhimlen. Vi börjar med er och  hoppas på er digitala medverkan. Ha det toppen.

 

Stefan & Niklas, Stockholm

themoonbarking.com
moonbarking@hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

några exempel som inte näms ovan.

 

om man ska samla piratebay,dc++ övriga torrentsidor. så gäller frågan generellt vad man får och inte får ladda ner "dvs upphovsrätt, rätt att äga material" internet har historiskt sett varit en fristad för att ladda upp och ladda ner/dela matrial mellan varandra oavsett land.

 

 

Wikileaks har väll också en historisk plats, den stämmer mycket överens med ovanstående men bör få "egen plats" får ses som banbrytande då "dokument/material" som finns att tillgå där är av helt egen sort. Och syftet ett annat.

 

 

nsa "internetspionage/avlyssning av företag privatpersoner Insamling sänd/mottagen och även sparad internettrafik.

 

kända trojaner/virus/ som spridits via internet historiskt.

 

Sökmotorer som ex. Google ,Duckduckgo

 

 

mvh alex

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

några exempel som inte näms ovan.

 

om man ska samla piratebay,dc++ övriga torrentsidor. så gäller frågan generellt vad man får och inte får ladda ner "dvs upphovsrätt, rätt att äga material" internet har historiskt sett varit en fristad för att ladda upp och ladda ner/dela matrial mellan varandra oavsett land.

 

 

Wikileaks har väll också en historisk plats, den stämmer mycket överens med ovanstående men bör få "egen plats" får ses som banbrytande då "dokument/material" som finns att tillgå där är av helt egen sort. Och syftet ett annat.

 

 

nsa "internetspionage/avlyssning av företag privatpersoner Insamling sänd/mottagen och även sparad internettrafik.

 

kända trojaner/virus/ som spridits via internet historiskt.

 

Sökmotorer som ex. Google ,Duckduckgo

 

 

mvh alex

 

Tack Alex,

 

Ja vi har helt missat sökmotorer, kan ju vara rätt så intressant, hur AltaVista nästan försvann helt och ersättes av Google. När jag var ung var i alla fall AltaVista den sökmotor alla använde.

 

När vi börjar prata om Wikileaks och NSA så känns det däremot som om vi kan fylla ett helt avsnitt av det, eftersom det rinner över så mycket på övriga samhället, politik mm.  

Däremot är det ju självklart värt att nämna som en riktning av internet och utveckling, just som du säger, lite en fristad för det fria ordet och demokrati, i sina bästa stunder i alla fall. Och en enklare övervakning av folket, i sina sämsta.

 

Vad finns det för kända virus som man bör ta upp? Enligt dig. Själv har vi nog lite dålig koll. annat än att man kanske råkat ut för dem :S

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna summering från TT tycker jag stämmer med vilka jag minns

 

Här är namnen på tio kända datavirus: ILOVEYOU (2000), Code Red (2001), Nimda (2001), Melissa (1999), Sasser (2004), The Morris Internet Worm (1988), Blaster (2003), SQL Slammer (2003), Michelangelo (1991) och Conficker 2008.

TT

 

om övriga minns någon särskilld, så får de gärna nämna dessa

 

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt, vi får göra en check på dem och dra dem ipodden. Vad tänker du kring olika internetfenomen då? Störst, bäst, mest omvälvande, överhypeat, säsmt? Några idéer? Du behöver inte motivera eller så och vi kan googla om vi inte vet vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en spännande pod som jag gärna vill höra. Tog mina första stapplande steg på Internet 1992 och har berörts på ett eller annat sätt av nästan alla de utsökta ämnen som redan nämnts. 
 

När vi börjar prata om Wikileaks och NSA så känns det däremot som om vi kan fylla ett helt avsnitt av det, eftersom det rinner över så mycket på övriga samhället, politik mm.  

Däremot är det ju självklart värt att nämna som en riktning av internet och utveckling, just som du säger, lite en fristad för det fria ordet och demokrati, i sina bästa stunder i alla fall. Och en enklare övervakning av folket, i sina sämsta.

Det är ett enorma ämnen som inte kommer till sin rätt vid bara ett kort nämnande men det ovan tillsammans med delningskulturen kontra upphovsrätt tycker jag är de tveklöst viktigaste aspekterna av Internet. 
 

Vad tänker du kring olika internetfenomen då? Störst, bäst, mest omvälvande, överhypeat, säsmt? 

Svaret på 4 av de frågorna, ni får själv gissa vilka, måste ju vara Selfies. 

 

Andra ämnen som poppar fram är 
Flashback, Wikipedia, Youtube och användarskapat innehåll i allmänhet. 
Milleniumbuggen, jordens undergång som kom bort sig. 
Spam, ILOVEYOU, Nigeriabrev och andra baksidor med epost. 
Internetporr, elände eller en starkt bidragande orsak till utvecklingen av WWW? 
Distansarbete och tillgång till en internationell marknad, både B2B och B2C. 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, now we are talking. Kanske får dela upp podden i två.  Jag hoppas du lyssnar och vill du kan du lyssna på de avsnitt som är ute nu (themoonbarking.com eller på itunes). Vi kommer gå igenom det som sägs här och dra egna analyser av det så vi hoppas på mycket nöje. Återkommer snart igen här :)

Redigerad av Niklas73
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är såklart svårt att särksilja dem åt helt, men vi funderar lite, efter era inlägg. Att vi måste dela upp podden i två olika avsnitt. Början med det mer lättsamma.

Internetfenomen som påverkat oss privat, det mer sociala sammahanget. Där communitys, selfies, chattar, sökmotorer, nedladdning och de delarna ingår.

 

Sen ha ett avsnitt där man pratar lite djupare om hur det hela har påverkat samhället i stort. Lite mer om det fria ordet, demokrati, övervakning mm.

 

Men vi börjar med den mer lättsamma delen. Så får samhälllspåverkar mm vara del nr 2.

 

Så:

 

Vilken community slog mest (förutom facebook)

Vilken messenger var bäst?

Vilken nedladdningssida eller program använde ni först?

 

Vi blir ju rätt nostalgiska, så har ni nån specifik upplevelse av ett program eller fenomen så dela gärna med er. Ju mer material vi har, ju bättre.

 

Jag kommer själv ihåg när jag laddat ned napster, och vi hade just flyttat in i en lägenhet med bredband. Det gick så jävla fort! Kunde sitta och titta när låtarna laddades ner och nästan njuta. Tog några sekunder bara.

Och på den tiden hade alla kompisar fortfarande modem, så nästan så man kom till skolan på måndagen och skröt dan efter om nedladdningshastigheterna man hade. (tror fortfarande inte att nedladdningshastigheten kom över 200kb/s)

 

 

 

 

Redigerad av Niklas73
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok bered er på wall of nostalgitripp :)

 

Vilken community slog mest (förutom facebook)

Vilken messenger var bäst?

Vilken nedladdningssida eller program använde ni först?

 

Vi blir ju rätt nostalgiska, så har ni nån specifik upplevelse av ett program eller fenomen så dela gärna med er. Ju mer material vi har, ju bättre.

1. I Sverige (som väl var ganska tidiga med communitys) var väl StajlPlejs/Lunarstorm det första som blev riktigt stort. Men innan dess hann Dobedo bli ganska stort innan den ekonomiska bubblan bakom sprack. Eller så uppfattade jag det kanske större än det var. Hade mycket skoj på dobedo, mötte många märkliga filurer där under sömnlösa nätter. :)

 

2. ICQ. Hade jag inte haft övervägande pajasar till vänner hade jag nog fortfarande använt det men man fick ju följa efter dem när de bytte till MSN och annat skräp. Hade ett sexsiffrigt ICQ ID vilket jag tyckte var kingigt. :) Tills jag slarvade bort det och fick ett lågt sjusiffrigt istället, inte alls lika tufft så var nog lika gott att man lämnade ICQ trots allt.

 

3. Inte säker men skulle tro min första filnedladdningen skedde via någon obskyr Gopher sida. Hur man anslöt dit kommer jag inte ens ihåg. Det måste varit strax innan webläsaren Mosaic kom och vad som nu är WWW exploderade. Annars var det via DirectConnect som jag började byta semesterbilder med andra i större skala. Var också med i en liten community som utvecklade en egen klient med vilken vi laddade ner filer som var gömda på amerikanska universitetsservrar som tusentals små paket för att undvika upptäckt. Ruskigt snabbt gick det så nu kunde man dela stora semesterfilmer också. :)

 

4. Min första wow upplevelse på Internet var mötet med massor av nya människor från hela världen samtidigt. Tidigare hade jag som mest via BBS'er chattat med en handfull människor samtidigt. Den första chatten jag hängde på var en amerikansk Telnet chat som jag tror hette The Lighthouse där det kunde vara hundratals inne samtidigt, Samt spelet Subspace som var väldigt banalt men jag fascinerades av bara tanken att det var massor av människor från hela världen jag spelade mot samtidigt i realtid. 

 

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om fantastiska fina roliga intressanta konstiga spännande galna mysiga romantiska dumma farliga saker man varit med om på Internet men detta får räcka. Internet kan vara det mäktigaste människan uppfunnit, tråkigt att så många missbrukar eller försöker kväva det. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas: Jag gillar verkligen människor som tar sig tid att svara på sånna här försök som vi gör 23:35 på en lördagkväll då jag själv satt och orerade om saker jag vet allt för lite om men trodde mig veta mycket om vid den tidpunkten, Du sätter fingret på en hel del saker vi missat. Jag är övertygad om att vi kommer ha en helt fullmatad pod för er om tre avsnitt (måndag om tre veckor). Det kommer bli sjukt kul att göra den. Om fler har fler anekdoter så skriv ner dem här bara. Annars kan ni bara lyssna på podden och se vad vi gör av all grym info som kommer från er. Har ni lust finns vi då på och redan nu themoonbarking.com och på iTunes: themoonbarking. På måndag snackar vi såpor vi minns. Stor kärlek från oss! :D Trevlig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi spelat in podden och tackar för ert deltagande som vi nyttjat. Vi hojtar till här då den läggs upp vilket bör bli måndag den 9 februari. Under tiden kan ni lyssna på då vi snackar fenomenet 90-tals såpor vi minns eller vår nyhetsbulletin där vi tar grepp om veckan som gick. Mycket nöje, stor kärlek och på återseende.

 

//themoonbarking.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...