Gå till innehåll

Instabil nätverksanslutning


tekla

Recommended Posts

Hej! Någon mer som upplevt instabil anslutning senaste dagarna? Felet verkar finnas i Network Exhange men jag har inte lyckats klura ut hur jag ska rätta till det. Jag har mobilt nätverk och helt ny modemstick, inga problem med nätverkaleverantören. Det kom en uppmaning om att "ytterligare inloggning kunde krävas" och webbläsaren försökte gå till Microsoft. TYVÄRR tog jag mig inte tid att kolla den sidan när jag sen lyckades ansluta. Vet dock ej om jag kunnat hitta den igen. Något snabbtips någon? tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad är "Network Exhange"? och svårt att se att någon skulle uppleva samma problem som dig då det kan variera ganska ordentligt med mobila uppkopplingar.

Meddelandet om ytterligare inloggningar brukar dyka upp ibland när man ansluter till "öppna" Wi-Fi nätverk men måste godkänna ett licensavtal.

 

Annars förstår jag inte riktigt ditt problem, beskriv lite mera exakt vad som är problemet.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker ringa in huruvida det är min gamla laptop (4 år) modemstickan eller Windows som krånglar. Ganska svårt, blir att prova sig fram. Men IE11 är inte stabilt. tack i alla fall för kommentar, jag provar vidare. Även med ny dator; det gick hittills inte så bra, så det lutar åt modemstickan just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det blir mera och mera ett mysterium att förstå men är det för att Internet Explorer kraschar eller avslutas? Eller är problemet att din anslutning är långsam och du får olika felmeddelanden?

Om det är det senare vad får du för resultat i t.ex. www.bredbandskollen.se

Fungerar det på ett annat sätt i en annan webbläsare t.ex. Firefox eller Opera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppkopplingen lägger av helt enkelt. likadant med Opera. Måste starta om. Har bra hastighet nu sedan bytte modem. Men jag är inte nöjd med IE11 och efter allt strul med uppgraderingar av W/ kommer jag troligen konvertera och köra Mac... Kan uppgradera till W10 men alltid jobbigt vara för tidig med något nytt. Jag känner att WU inte funkar riktigt som det ska; fick göra en återställning så sent som i torsdags efter ha tagt ner en uppgradering av IE11. Microsoft spretar för mycket! För många kockar och varianter nu. Tyvärr! Detta oavsett vad som gör att uppkopplingen bryts ibland. Kan ju rent av vara NAV som jag inte behöver om kör Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om vad, webbläsaren, datorn, modemet eller nätverksanslutningen?

 

Du har en väldigt annorlunda upplevelse av Windows 7 än vad jag har. Apple har väl inte färre kockar och varianter än Microsoft, och inte är deras användare utan problem heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, rättelse: anslutningen bryts inte när jag använder Opera, dvs. det har hänt bara i IE11 så vet ej säkert.

Bryts anslutningen måste jag ta ur modemet och starta om datorn.

Visst kan du ha rätt i att det finns hakar även med Apple, men jag är redo för att prova något annat efter alla år med Windows. XP var bra, W7 har varit bra, Men alla dessa uppdateringar som inte alltid fungerar!! Alldeles för många och svåröverskådliga. Exempelvis lärde jag mig förra sommaren att inte ta med "borttagning skadlig programvara" för då hängde sig alltihop, det krockar kanske med NAV. Och, beroende förstås på vilket antivirusprogram man har, så tar det alldeles för mycket plats och kraft. Men nödvändigt om man kör Windows.

Så när tanken kom att måste ha en dator till konstaterade jag att jag inte känner för W8 med alla problem som de användarna haft, och W10 är för nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste alltså både ta ur modemet och starta om datorn. Det låter som problem med modemet för mig.

 

Jag skulle nog tippa på att minst 95% av Norton-användarna installerar "borttagning av skadlig programvara" varje månad. Om du tror att problem beror på Norton ska du kontakta deras support.

 

Det är i dagens läge lika nödvändigt med antivirusprogram i OS X som i Windows 7 och senare. Det som är det stora problemet idag är reklamprogram i webbläsarna i form av tillägg och det är samma tillägg oavsett om det är Windows eller OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste alltså både ta ur modemet och starta om datorn. Det låter som problem med modemet för mig.

 

Jag skulle nog tippa på att minst 95% av Norton-användarna installerar "borttagning av skadlig programvara" varje månad. Om du tror att problem beror på Norton ska du kontakta deras support.

 

Det är i dagens läge lika nödvändigt med antivirusprogram i OS X som i Windows 7 och senare. Det som är det stora problemet idag är reklamprogram i webbläsarna i form av tillägg och det är samma tillägg oavsett om det är Windows eller OS X.

Tack för respons - men det är faktiskt inte modemet. Oavsett op.system har min bredbandsleverantör sett att mitt modem är "up and running" fast datorn säger att jag inte är ansluten och jag faktiskt inte är det. Just i W7 hände häromdagen att nätverkssymbolen var markerad med ett stort rött kryss - men anslutning hade jag... Så det är lite bugs här o där

Jag tror inte det är operativsystemen utan det beror helt enkelt på för mycket trafik tidvis. Modemet är nytt och snabbt.

Jag har också funderat på antivirus, det känns bättre med än utan. Men risken hänger väl mycket samman med att klicka på länkar samt inte minst e-post? Man kan skriva in adresser i stället för att klicka.

Vet du mer om hur dessa tillägg fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...